Komma i form…?

Kategorier Utmaningar5 kommentarer

Vaknade i morse och kände mig bakis…!? Varför då??? Jag tror att jag var “sockerbakis”. Avslutade dagen med att äta (ännu) en bit av kladdkakan, som innehöll 3 dl socker… Nu har jag bestämt för att det måste vara nog! Inget mer onyttigt ska in i min kropp! Jag känner av det med en gång men ignorerar olustkänslan för att få ett par sekunders njutning i munnen/gommen – galet!

Har läst en blogg av PT Olga Rönnberg i ett par dagar. Hon fick tvillingar i höstas och bloggar nu på Mama för att hjälpa oss “nyblivna” mammor att komma iform igen! Toppenbra! Synd att jag missade starten bara, 1/1. MEN jag har bestämt mig nu för att något ska göras åt mitt ryggonda och dåliga kondition, halvbra matvanor och ojämna humör :/ Blir liiite irriterad på mig själv att jag inte tog tag i detta i samma veva som jag började hos kiropraktorn, eller när jag började träna i höstas… Lätt att vara efterklok!

Jag skummade i bloggen igår kväll och läste något som var ett uppvaknade för mig som älskar kolhydrater – men går upp 5 kg bara av att tänka på bröd, pasta mm. Mängden kolhydrater på tallriken ska vara lika stor som din knytnäve….!! Hmm, då förstår jag varför jag har en massa kolhydrater som hänger på min kropp 😀

Jag smygstartade igår med att göra en variant av plankan – JOBBIGT!! Olga Rönnberg menar att man som nybliven mamma ska göra statiska övningar för mage och rygg ett par minuter om dagen, samt köra intervall träning 20min /3 ggr i veckan. Den tiden HAR man ju!!! Så nu finns det INGA URSÄKTER för mig (dessutom när jag skriver om det här för er…!) nu ska jag komma i form igen! INTE gå ner i vikt men omfördela fettet till muskler och bli en starkare och gladare mamma! Det är MITT MÅL!

Jag vet att jag kan – för jag har gjort det förut och jag mådde sååå bra då! Det var innan barnen. Vi åt jättebra, gick promenader varje dag och gick på gymet 2 ggr i veckan. Det blev en livsstil och så lätt att säga nej till onyttigheter, stora portioner mm. Jag vill dit igen! Till den känslan i kroppen! Vi föll ur rytmen när vi for iväg på vår 3 månaders resa i sydostasien, sen vart jag gravid med L under hösten. Det är min dåliga ursäkt…

Nya tag från och med NU! Målet är att må bra och att mäta 78cm runt midjan innan jag börjar jobba – alltså om 10 veckor!

Mätning idag 4/3

  • 1 cm under naveln  – 95cm…
  • Måttet på smalaste stället i midjan – 86cm…

Spark i baken och lycka till!

5 kommentarer till ”Komma i form…?

  1. Tack, alltid kul att kunna hjälpa till 😉

    Där vid naveln har jag typ samma mått som du, men denna gången körde jag på smalaste stället i stället för att det ska bli lättare att få på samma ställa varje gång!

    1. Ok, tack för tipset. Ska nog mäta om då 😉
      Just nu velar jag om jag ska med i Viktklubb eller ej… För mig är det mest träningen som släpar, och att äta som jag VET att man ska… Kanske blir lättare om jag har ett schema att följa… Velar som sagt…!

  2. GRATTIS i efterskott!
    Jag lovade mig själv att komma igång med mitt nya liv i måndags, men det har ju inte blivit något av eftersom hon fortfarande är kräksjuk här hemma….

    Vart har du hittat receptet på Sötpotatisen? Jag ääälskar sötpotatis!

    1. Usch då , jobbigt att det håller i sig så länge!!
      Receptet är från Kryddburken! Timjan & fetaost gratinerad sötpotatis heter den, tror jag…! Det var sjukt gott!!!

  3. Ja för mig är fördelen att jag håller det lättare om jag har “något” jag måste redovisa för, annars slinker det lätt ner en bulle här och en kaka där ;P Sen är ju alla olika! 🙂

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.