Träningsupplägget med R4F

Kategorier Utmaningar

Det är på sin plats att jag berättar om träningsupplägget jag har nu under mina 30 dagars Run4Fun! Det påminner en del om det som jag gjorde i januari under FF (FitnessFighten) som du kan läsa om här.

Jag nappade på detta då man under dessa 30 dagar har fokus på att återställa kroppens funktion, övningarna man genomför tar bort mina begränsningar vilket gör att jag utvecklar min löpning. Jag får en bättre hållning och förbättrar kroppens muskelbalans. (här kan du läsa mer och anmäla dig!)

Såhär är upplägget:

  • 10min löpning, med löpteknik tex armbågsdrag
  • Dynamisk stretch, 8 övningar som genomförs både stående och liggande, med pinne och mitz
  • 10min löpning, med löpskola, tex hällyft och indianhopp
  • Styrka och core Set A, tre övningar, vilka repteras i två omgångar x 15 reps 1-2-3 + 1-2-3
  • Styrka och core Set B, tre övningar, vilka repteras i två omgångar x 15 reps 4-5-6 + 4-5-6

Detta tar ca 1:10 för mig att genomföra, och jag lovar svettproduktionen är T O T A L 😀 Just the way I like it! Under löpningen är tanken att man ska ligga på runt 85% av maxpuls och det gör jag!

Jag kan se att upplägget verkligen är genomtänkt och bygger upp både en van och ovan löpare från grunden! Mina överansträngda vader satte mig lite ur balans och jag har fått jobba mentalt med det. Nu är jag på banan igen, men behöver nog vila en dag till. Som jag skrev i tidigare inlägg, det är inte själva löpdelen i upplägget som gör mig till en bättre löpare – det är hela konceptet! Att få “vila” ett par dagar är vad min kropp behöver och att satsa på löpningen är något jag kommer göra länge, inte bara under en månad! Jag ser fram emot vad dessa 30 dagar kommer ge mig som löpare och vad allt jag lärt mig kommer ge 😀

3 kommentarer till ”Träningsupplägget med R4F

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.