Effekter av näsandningen

Då Felicia undrade över vilka effekter jag uppnåt med att andas med näsan under min träning, kommer här ett inlägg med mina upplevelser och tankar kring det!

Jag läste om detta med näsandning i maj förra året och har använt mig av det framförallt då jag tränar cardio – springer, cyklar, kör på crosstrainern. Till en början fick jag nästan panik då jag upplevde det som att jag inte fick tillräckligt med luft. “Stödandades” då med munnen ett andetag för att sedan fortsätta med munnen stängd. Näsnadningen rensar ur näsan, och man får vara beredd på att snoret rinner en del i början – det gör det inte idag! När jag gymmar och till viss del cyklar är det väldigt svårt att bara andas med näsan.

Att andas med näsan under träningen hjälper mig att hålla fokus – hamnar som i en bubbla. Det hjälper mig att rensa tankarna och vara närvarande. Effekterna av att ha gjort detta i över ett år är:

  • jag snarkar nästan inte alls 😀
  • har mindre besvär med min allergi (pollen, gräs, damm, kvalster, pälsdjur)
  • har inte varit sjuk

Detta är mina upplevelser och slutsatser. För mig är det en vana som jag kommer fortsätta med och som jag gillar!

3 kommentarer till “Effekter av näsandningen”

  1. Härligt! Precis samma som i yogan 🙂 Man fokuserar på en själv, fullt närvarande och går in i en annan värld! Sen får man på köpet alla goda effekter som att man håller sig friskare m.m i och med näsandningen! Roligt att höra att du känner och upplever samma sak 🙂

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.