Plankutmaning – vecka 2

Kategorier Utmaningar

Nu är det dags för en högre växel på plankandet 😉 Mitt mål var att stå i en minut per planka förra veckan – och det gjorde jag! Totalt 50 minuters plankor på fem dagar! Hur gick det för dig?

Så här är denna veckas upplägg (klippt från Annie):

Dag 1-3-5.
Plankan i tabataintervaller. (Ladda ner en app på Play Butiken (Tabatatimer) eller i Appstore.)

Vi kör tabataintervaller på vanlig planka. Det innebär att man kör 20 sekunder och vilar 10 x 8, i följd efter varandra. Vila en till två minuter och kör ännu en tabata intervall. Är ni tuffa kör ni en tredje gång! En tabataintervall tar fyra minuter, kör ni två är det tio minuter inklusive vilan – klart! Kör ni tre är ni klara på kvarten.

Dag 2-4.
Dessa dagar kör vi plankan med armarna på något. Har ni en pilatesboll hemma eller är på gymmet – använd den för ett instabilt underlag – det blir mycket tuffare då. Annars kan du använda dig av köksstolen/soffan hemma. Känn efter lite innan du börjar själva utmaningen. Hittar du position och balans?

Tänk på positionen här med – sug in magen, spänn rumpan och håll en rak linje genom kroppen. Kör så länge det går – sikta på att klara i alla fall 30 sekunder, det är tuffare med en ostabil boll under oss. Upprepa 3 gånger och gör sedan en sidoplanka på varje sida, kanske även den på boll?

Imorn kör vi!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.