Mitt kostupplägg med PT-online

Nu har det gått fyra veckor sen jag började med PT-online. Sofia hjälper mig med både kost- & träningsupplägg. Det är grymt att få feedback varje dag (nästan) på vad jag har ätit och hur jag kan göra annorlunda!

Jag har en inbyggd mat- & sovklocka ala Skalman och äter 5-6 ggr per dag. Jag har lärt mig massor om kroppen och vad jag ska äta för att må som bäst, efter att ha deltagit i FF (FitnessFighten), ätit enligt GI, LCHF, Isodieten och läst på om Raw Food och Paleolitisk kost. Jag har inspirerats, testat och vet när och hur jag fungerar som bäst!

– råvaror utan tillsatser
– mycket protein
– lite mindre kolhydrater
– kolhydrater iform av frukt, grönsaker, matvete, quinoa, potatis, sötpotatis, knäckebröd
– mat av bra kvalitet
– så lite vitt socker och mjöl som möjligt
– äta mig mätt och med 3 timmar mellan måltiderna

Jag tror inte på förbud, utan vill äta balanserat, all tid. Göra bra val, som är bra för min kropp och inte för att stilla min gom. Det finns så mycket gott att äta, som innehåller bra råvaror, utan socker och mjöl! Såklart händer det att jag “faller jag dit”, mina hormoner tar över mitt förnuft, men jag har bättre kontroll än förr, då jag kunde frossa i dåliga matval varje dag och skylla på hormoner, eller jag har ändå förstört med att äta en kaka, jag tar en till…

Mitt mål med kosten är inte viknedgång, som det tidigare varit. Nu vill jag äta för att må bra, orka med min vardag och kunna ge max på gymmet eller i löparspåret! Sofia hjälper mig att ha koll på detta, och petar i mitt upplägg! Det var länge sedan jag åt så här bra – och gissa om min kropp är glad för det? Skillnaden med hur jag äter nu mot innan PT-online är inte så stor, skillnaden är att jag rapportetrar till någon annan, att jag är mer medveten och äter matlåda nästan varje dag på jobbet!

Förra veckan tog pms-monstret över, det började med lite överblivet julgodis som jag hittde i kylskåpet, sen var det kört. Sockerdjävulen tog över och jag har känt mig sugen på socker, samtidigt som jag kan vakna upp och känna mig sockerbakis! Kroppen säger ifrån när jag äter “fel” och jag blir påmind om att göra bättre val!

På fredag är det ny månad – nytt upplägg i min träning och jag kommer att mäta och väga mig. Jag vet redan att det hänt saker – då mina kläder sitter annorlunda och jag ser i spegeln att det hänt grejjer med kroppen! Framförallt märker jag det under mina träningspass – jag blir starkare och orkar mer – hejja mig!

8 kommentarer till “Mitt kostupplägg med PT-online”

  1. Amen på det! Känner igen mig i allt! Det känns verkligen som en trygghet att ha någon att rapportera till och som säger när det är bra och ryter till när det blir lite sämre. Vet ju oftast själv när det blir dåligt men det gör att svackan inte blir lika djup.
    Jag ska fortsätta en månad till! Varför överge ett vinnande koncept =)

    Kram

    1. Tack! Jag har som sagt testat mig fram och landat i en hållbar vardag med kost och träning. Att inte gå på “diet” eller svälta! Bra mat helt enkelt 😉

  2. Heja heja, vilket bra inlägg! Det låter sunt och friskt! Kul att du hittat rätt!
    Det är så inspirerande att läsa din blogg, kram!
    <3<3<3

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.