Intervaller i pyramidform

Kategorier Träning

Vilket härligt intervallpass min PT-online gav mig! Tidigare har jag kört enligt principen springa i maxfart 30 sek/ståvila 30 sek i ca 20 min. Men nu var det alltså ett annat upplägg! Detta passar även på en crosstrainer eller cykel om man såvill, men jag råkar älska löpbandet 😀

Börja med att värma upp, ca 10 min. (Jag går med 0,5-1 grads lutning på 7,1.) Jag ökade till 15,8 och sprang i 20 sek/ståvila 20 sek, 30/30, 40/40. 50/50, 60/60, 50/50, 40/40, 30/30 och 20/60 (alltså en minuts ståvila) Ökade på hastigheten till 16,1 och körde samma pyramid igen. Succesiv nedvarvning i tempot för att avlsuta med 10 min i 5,5! Svettlyckan var total efteråt och kroppen full av endorfiner! De långa intervallerna är tuffa  – men det är bara att ta fram pannbenet och pinna på – jag vet ju att en vila väntar!

Roligt med variation i träningen och det är precis vad kroppen och knoppen behöver om man vill utvecklas!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.