Äntligen träningsglädje!

Kategorier Träning, Utmaningar

Igår var det äntligen premiär för Cross Camp på mitt älskade Friskis! Premiären kunde inte fått en bättre start – vilket väder 🙂 Syftet med kvällen var för mig att observera instruktören(erna), passupplägg och vad som var bra/mindre bra. Väl igång var det väldigt svårt att enbart ha det fokuset! Kroppen VILLE träna och endorfinerna sprutade i kroppen!

Förutom vår egen kropp, använde vi bildäck, stenar, sandsäckar och kvastskaft som redskp. Så här var passet upplagt:

– uppvärmning med lätt jogg, rotationer och tuppfäktning
– fyra olika stationer med arbete i cirkel, 5 min
1. armhäv på pinne, 10st
2. saxhopp
3. köttbullen med pinne, 10 st

1. benböj, 10 st med sandsäck
2. stående rodd, 10 st med sandsäck
3. russian twist, 24 st med sandsäck

1. burpee, 6 st
2. krabbgång
3. jordenrunt, 6 åt varje håll
4. krabbgång tillbaka

1. pushup,10 st på däck
2. armgång med benindrag på däck
3. skridskohopp, 10 st
4. armgång med benindrag tillbaka

Mellan varje station var det ca 1 1/2 min löpning. Vi avslutade passet med “köra-slut-stationen” i 5 min
– planka
– däck över huvud
– “idioten” mellan två sträckor
Den som sprang bestämde hur länge man skulle stå i respektive planka och press.

– avslutade med lätt nedjogg och rörlighetsövningar.
image

Ett riktigt roligt, svettigt och tufft pass och jag kände hur min träningsglädje exploderade i kroppen 😀 Att träna i grupp är magiskt! Energin från de andra, peppen och pushen, vilket gör att man orkar det lilla extra för att ta ut sig själv! Alla gör samma sak – efter egen förmåga! Efter passet pratade jag länge med instruktörerna, (4 st!) om min egen utbildning, upplägget och en del annat. De erbjöd sig att vara med i min licensieringsDVD och att vi kan spela in och köra passet på Friskis – hur bra?!

Passet fick mig att återigen bli säker på hur jag tänker kring gruppträning och funktionell styrka – att det viktigaste är att ha roligt när man tränar, inte att prestera eller vara perfekt. Självklart ska jag som instruktör ha så god teknik som möjligt och visa övningar korrekt för att undvika att motionärer skadar sig. Man gör efter sin förmåga och jag vill att Du ska älska vad Du kan utföra med Din egen kropp!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.