Bland stänger och stänger

Kategorier Träning0 kommentarer

Jag håller på och lär mig ett nytt språk: fria-vikter-språket 😉 Nu när jag kör Starting Strength är jag bara i fria vikter-hörnan, framförallt vid böjracket, som det heter. Där gör jag numera de två första av de tre övningarna, benböj + bänkpress eller benböj + press. Jag har klurat ut att om jag efter benböjen byter 22,5 kgs olystången till en 15 kgs olystång kan jag stå kvar och köra även pressen där! Jag slipper de tjocka färdiga stängerna, som jag dessutom måste flippa runt innan jag kan göra övningen, eftersom jag med lätthet kan “plocka” stången ur böjracket! Den lättare stången är även smalare – vilket gav ett grymt bra grepp i pressen!

För att lära mig har jag huggit tag i en av min favoritinstruktör och frågat vad “vad kallas den här ställningen för?” “vad heter stängerna med annat namn?” “kan du kolla att jag gör marklyftet rätt?

Känns fantastiskt att jag efter fyra veckor, har uppnåt mina mål om att lyfta mig själv i 2½ av 5 övningar Nu kan jag lägga fokus just på pressen och bänkpressen. Chinsen gör jag excentriska (hoppar upp och sänker mig kontrollerat ner) men vill utföra dom “som man ska” inom kort. Idag testade jag att köra ett bredare grepp (supinerat, egentligen en pullup,  chins görs med pronerat grepp) och det kändes som att jag fick bättre kontakt.

Jag kör nog på detta upplägg i fyra veckor till, för att se hur jag utvecklas nu när jag har koll på tekniken och stängerna 😉
image

Liten ordlista på fria-vikter-språket:
böjrack – ställningen där man kan jobba med stänger, vikter
olystång – viktstång där du själv väljer vikt och hur mycket du vill lägga på
excentrisk – hålla emot på vägen ner
supinerat – greppar stången med tummarna från varandra
pronerat – greppar stången med tummarna mot varandra

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.