Yogobes utmaning i oktober – äta balanserat

Kategorier Livet, Träning, Utmaningar

Första veckan i oktober månad har jag genom Yogobe blivit guidad i att äta balanserat genom ayurevdisk filosofi. Jag har nosat vid detta område för ett år sedan, men gick inte in på djupet. Tanken är att man ska äta efter vilken typ av dosha man är – för att hjälpa kroppens matsmältning till balans, som annars kan vara stressad och sätta hela kroppen i obalans. I somras köpte jag boken “The at of eating” skriven av Eva Forsberg Schinkler – som har varit veckans inspiratör på yogobe – men har bara hunnit bläddra lite i den vackra boken!
image

Min dosha är pitta, och genom att jag under veckan gjort min läxa och registrerat vad, när och hur jag äter har jag blivit mer medveten om både mitt ätmönster och min hungers- & mättnadskänsla.

Evas enkla tips för att balansera min matsmältning utifrån en pitta-konstitution:
Ät frukost, lunch och middag och helst inga mellanmål. Drick istället kokt men avsvalnat vatten klunkvis under hela dagen och det kommer att dämpa en del av din intensiva hunger. Ät mer ”sval” mat dvs inte för hårt kryddat eller hårt grillat. Helst fisk och vitt kött och alla grönsaker som är gröna.

Som pitta har man en mycket stark hungersignal särskilt till lunch och hoppar sällan över ett mål. Får du inte mat i tid tappar du lätt humöret och mat är en viktig sak för dig. Du kan tendera till magkatarr.

Vill du också äta “rätt” för din typ av dosha? Klicka här och gör ett test, klicka sedan här och läs om vilka förändringar du kan göra för att balansera din dosha!

1 kommentar till ”Yogobes utmaning i oktober – äta balanserat

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.