Nyttigare pajdeg

Kategorier Paj/gratäng, Recept4 kommentarer

Vi älskar paj i min familj! Det är gott, smidigt och bra helgmat som det ofta blir matlådor av till veckan 🙂 För att göra pajen lite nyttigare och matigare brukar vi göra pajdegen antingen på bas av kvarg eller kikärtor, det beror på fyllningen. Vi brukar göra pajen på morgonen, så får den stå och “stanna till sig” under dagen – bara att värma medan man skär upp en sallad och dukar.

Pajdeg på kvarg:
– 75gr rumstempererat smör
– 2 1/2 dl mjöl (vete/dinkel/majs eller annat. Testa dig fram med mängden till bra konsistens på degen)
– 1 dl kvarg
– salt o peppar
Blanda samman smör och mjöl i en mixer, tillsätt kvargen och smaka av. Tryck ut degen i en pajform, picka med gaffel, ställ kallt (gör fyllningen) och förgrädda i 10min på 200°.

Pajdeg på kikärtor:
– 3 dl kokta kikärter
– 1 msk smält kokosfett
– 2 msk mandelmjöl
– en nypa salt
– ev en skvätt vatten
Kör i mixern till en pajdeg och tryck ut i en form, picka med gaffel, förgrädda i 15 min på 200°.

För olika fyllningar vi gillar kommer ett separat inlägg 🙂

4 kommentarer till ”Nyttigare pajdeg

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.