MAQ – Muscle Action Quality

Kategorier Träning0 kommentarer

Nu är det dags för mig att omsätta mina tankar om att träna enligt MAQ till praktik! Jag köpte med mig boken hem på hälsomässan 2012… Har inte kört ett enda pass… 😉 Under 2013 var fokus först hos min PT-online, sen glömde jag bort och ville jag köra på egen hand efter all ny kunskap jag förvärvat genom henne och på SAFE, sen blev jag sjuk, tog tag i yogan, sprang massor, fick hälsporre + tennisarmbåge och har endast kört rehab sen oktober – fram tills för några veckor sedan.

NU är det verkligen läge för att träna smart, balanserat och funktionellt! Jag har läst boken två gånger, kollat på uppläggen och igår körde jag det för första gången i sin helhet. Träningsvärken idag finns på oväntade ställen, subtilt gör den sig påmind. “Nya” små muskler och fästen har vaknat och säger hej. Det är bra bevis på att jag gjort rätt!

Det är rörlighetsövningar, styrkeövningar med fokus på balans och funktionell styrka. Min puls steg, svetten och träningsglädjen var ett faktum!
image

Älskar att jag inte behöver en massa redskap, maskiner och hantlar – utan ett kvastskaft, matta, några viktplattor och en viktstång plus hopprep. Så om jag inte har möjlighet att ta mig till gymmet kan jag köra det hemma! Igår var planen att testa passet, väcka kroppen och försöka bana in rörelserna. Således blev det inte så tunga vikter att jobba med. Jag är grymt imponerad av mig själv som lyckades hoppa hopprep i fem minuter – utan att läcka eller snubbla! Framsteg!

Mitt mål är att köra MAQ två gånger i veckan och alternera mellan pass A & B. När kroppen är i balans och klarar av vissa test, går man över till pass C & D. Det är några månaders träningsdater med MAQ jag har framför mig och det ska bli kul att se och känna resultaten i min kropp!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.