Sötningsalternativ – #bravalnyavanor

Kategorier #bravalnyavanor, Inspiration, Kostrådgivare, Kostrådgivaren tipsar

Jag har varit och är en junkie för sötsaker. Skillnaden idag är att jag väljer (oftast) andra alternativ när sötsuget sätter in. Den resan och insikten har tagit lång tid och att avsockra mig var inget som skedde över en natt. Vill du få kontroll ditt blodsocker, se till att välja bort de flytande OCH snabba kolhydraterna som har snabb effekt på ditt blodsocker men lämnar dig ändå hungrig och sugen på mer. Välj istället (smaksatt) vatten att dricka och sammansatta kolhydrater som innehåller fibrer, då tar det längre tid att brytas ner i matsmältningen och ger dig ett jämnare blodsocker och energinivå.

Vad som är spännande är att när tungan och gommen vant sig bort vid det söta, reagerar smaklökarna desto mer när jag äter sånt jag inte är van vid. Tungan krullar sig av sockret och efteråt får jag kämpa med en sockerdjävul i ett par dagar. (här kan du läsa om tungan och den snabba belöningen som sött ger.)

Det finns många fina alternativ att använda sig av i bakning, desserter och nyttigt gotte. Vill du ha mer kontroll på vad det du köper hem innehåller, läs på innehållsförteckningen. Ingredienserna står i fallande ordning och mängden socker står angiven.

– Istället för sylt – gör din egen genom att värma upp frysta bär, mosa dom och tillsätt en nypa vaniljpulver.

– Mosa en ekologisk banan och ha i gröten, i dina muffins, pannkakor mm

– Använd dig av ekologiska blötlagda dadlar i efterrätter och bakverk. Spara blötläggningsvattnet för att använda som extra sötning om du inte tycker det räcker med dadlarna.

Honung är naturens egna sötningsmedel och har inte lika snabb påverkan på ditt blodsocker. Välj gärna en lokalproducerad honung!

Tidigare köpte jag hem sukrin och liknande ”socker” för att ersätta det vanliga raffinerade vita sockret. Det gör jag inte längre då jag hellre får i mig naturliga sockerkedjor från frukt, bär och honung. Kokossocker är en ny favorit hemma hos oss! Smakar lite kola och ger en fin smak i bakverk, mugcakes, pannkakor…! Det “vanliga” socker vi köper hem och använder väldigt sparsamt är rårörsocker.

Vill du testa nya recept, rawfood eller nyttigt gotte? Klicka på orden och inspireras av vad jag gör i köket! Rawfood är en bra inkörsport till att baka gott utan raffinerat socker, gluten och laktos!

andra sötningsalternativ

(bilder lånade från google)

3 kommentarer till ”Sötningsalternativ – #bravalnyavanor

  1. Inser att jag behöver lite ny mellanmålsinspiration, och har redan hittat en del på din blogg – kul! Mitt mål är att fixa en del av målen i förväg, så att det bara är att ta fram. Enkelt och smidigt. Ingen verkstad utan mellis!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.