Bra mellanmål – en ny vana

Kategorier #bravalnyavanor, Inspiration, Tips

Jag försöker tänka på sammansättningen av min mat både vad gäller makronutrienterna protein, fett och kolhydrater men även om det är sura eller basiska råvaror.

Generellt är kosten sur (animalier framförallt), vilket gör att kroppen måste balansera upp det så att vi hamnar i fysiologiskt pH. Kroppen är fantastisk på att balansera för obalanser, men min filosofi är att om jag genom vad jag äter kan hjälpa den på traven så gör jag gärna det! Därför har jag funderat lite över mina mellanmål, som alltsom ofta är sura. Mjölk, keso, yogurt, kvarg, ägg – allt är surt OCH bra mellanmål. Fast jag vill inte ha det två gånger per dag. Då kom jag på att en gluten- & laktosfri mugcake är ett bra alternativ! Eller en chiapudding! Tar kanske lite mer tid att göra iordning än en burk keso med bär – men din gom och kropp kommer tacka dig 😉

Recept på dessa godingar och ett gäng andra kommer under veckan! Vad har du för favorit mellis?

smidiga mellanmål

2 kommentarer till ”Bra mellanmål – en ny vana

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.