Chiapudding – smidigt mellanmål

Kategorier #bravalnyavanor, Mellanmål, Recept

Jag gillar ett smidigt mellanmål, som är gott, gör gott och går snabbt att göra. Jag älskar chiafrön och att göra alla möjliga puddingar av detta superfrö! Det är rikt på omega 3, kostfibrer och protein! Perfekt litet frö att toppa sin frukost med, eller ha som bas i en pudding! Fröet bildar en geléaktig konsistens när det blötläggs, och smakar i sig ingenting. Därför är möjligheterna att experimentera med detta och smaksätta som man själv gillar oändlig!

chiafrönHär delar jag med mig av tre olika varianter att testa! Har du något gott recept, lämna en kommentar!!

Laktosfri Chiapudding:
– 2 msk chiafrön
– 1/2 mosad banan
– 1 dl Hasselnöts- & risdryck (eller annan nötmjölk)
– 1 msk nötsmör
– 1 dl hallon
Blanda ihop alla ingredienser, häll i en burk och ställ kallt över natten. På morgonen toppar du med frysta hallon och kanske lite pumpafröm, solroskärnor. Den håller sig några timmar utan kylskåp eftersom bären kyler den.

laktosfri chiapuddingChiapudding för den hungriga:
– 2 msk chiafrön
– 1 krm vaniljpulver
– 1/2 banan
– 1/2 dl kokosmjölk
– 1/2 dl turkisk yogurt
– ev vatten att spä med, beroende på vad man föredarar för konsistens.
Blanda ihop alla ingrediernser, häll upp och ställ kallt. Toppa med frusna bär. Den håller sig några timmar utan kylskåp eftersom bären kyler den.

Efterrättspudding för två:
– 2½ msk chiafrön
– 1 dl Hasseknöt- & risdryck (eller annan nötmjölk)
– 1 dl något tinad hallon
– 1 tsk kokosmjölk
Mixa alltihop, häll upp i två vackra glas och ställ kallt en stund. Servera med vispad grekisk/turkisk yogurt och lite kokosmjölk. Toppa med hackade nötter och NJUT!

efterrättspudding

2 kommentarer till ”Chiapudding – smidigt mellanmål

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.