Pajdeg på kikärtsbotten

Vi älskar paj och gör det nästan en gång i veckan till middag! Har letat och testa olika recept på nyttigare pajdeg och delade med mig av två bättre recept i höstas. Värt att lyfta igen och framförallt vår favorit pajdeg på kikärtsbotten!

Den perfekt till pajfyllningar med mycket grönsaker, eftersom kikärtorna får upp proteinvärdet rejält! Sen är det himla gott, mättar bra och går snabbt att göra!

Grundreceptet har jag hittat hos Josefine, så här gör vi:
– 4 dl kokta kikärter
– 1 msk smält kokosfett
– 2 msk mandelmjöl
– en nypa salt
– ev en skvätt vatten
Kör i mixern till en pajdeg och tryck ut i en form, picka med gaffel, förgrädda i 15 min på 200°. Sen är det bara att fylla den med vad du gillar! Här finns ett inlägg med våra pajfavoriter!

pajdeg på kikärtsbotten

6 svar på “Pajdeg på kikärtsbotten”

  1. Jag har gjort en hel del varianter på pajdeg, med röda linser bland annat. Nu i veckan ska jag testa att göra kikärtsbiffar, det var länge sedan sist!

  2. Vi brukar också göra pajdeg på kikärter, blir himla bra! 🙂 Brukar dock ha i lite fullkornsdinkelmjöl i stället för mandelmjöl, och fettet varierar vi mellan kokosolja eller vanlig rapsolja/olivolja.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.