Quinoagröt – lent, gott och alldeles underbar!

Kategorier Frukost, Gröt, Kost, Recept

Om du ännu inte testat att koka gröt på quinoa är det dags att göra det! Quinoa är en ört och alltså glutenfritt, med finfint innehåll! Det innehåller mycket proteiner, nyttiga fettsyror såsom omega-3, kostfibrer och har ett lågt GI vilket gör att du får ett jämnt blodsocker och känner mättnad! Fröet är fullt av mineraler och vitaminer och är en bra källa till antioxidanter!

Quinoa finns i olika färger och min favorit är tricolore – det blir färgglatt och vackert för ögat! Jag kokar gärna min quinoa i nötmjölk och smaksätter med vad jag är sugen på. Toppar alltid med hallon, för syrlighet och sötma!

quinoagröt

Mjölkkokt quinoagröt:
– 1 dl quinoa
– 2,5 dl nötmjölk
– kanel, kardemumma, ingefära / vanilj / kakao, carob
– 1 mosad ekologisk banan
– 1 msk nötsmör
Koka upp valfri nötmjölk, skölj quinoan i hett vatten (för att skölja bort bitterhet i skalet) och lägg i när det sjuder. Ha i ditt val av smaksättning. Låt sjuda på svag värme i ca 20 min. Mosa bananen och blanda med nötsmöret, tillsätt när gröten är klar. Då blir den leeeen och tjock. Häll upp på tallrik och toppa med hallon ,valfria nötter och frön. NJUT!

 

3 kommentarer till ”Quinoagröt – lent, gott och alldeles underbar!

  1. Ser gott ut 🙂 det finns annars quinoa flingor som är lika havregryn då blir det mer vanlig gröt känsla. Din blogg är kanon då jag drabbats av syra överskott och orolig tarm just nu. Ska köra en basisk kur från imorgon

    LOVE Maria

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.