Prestationslösa intervaller med hjälp av näsandning

Kategorier #bravalnyavanor, Träning

Idag hade jag bestämt att det var en bra dag för löpintervaller! Solen lyste med sin frånvaro, men bästa vädret för löpning är ju duggregn! Frisk och lätt luft att andas. Så även om det tog emot innan jag gick ut huttrandes så var känslan av eufori desto större under och efter passet!

Jag letade fram ett intervallpass från #RRS10 (här hittar du alla pass från Röhnisch Running Schoolsom jag programmerade i min telefon, i appen Gymboss. Upplägget passade perfekt för den slingan jag brukar ta, ca 6 km.
1 x 4 min – 2 min vila
2 x 2 min – 1 min vila
4 x 1 min – 30 sek vila
8 x 30 sek – 30 sek vila

Efter uppvärmning stannade jag för löpskolningsövningarna som Jenny gjorde med oss på eventet. Sen drog jag iväg. Under hela passet, med undantag för några få stödandetag med munnen, andades jag genom näsan. Det innebär bla att snoret rinner ur näsan som en kvast, att en inte kan maxa utan tvingas vara i sina andetag, att vara närvarande i varje andetag och varje steg – att lyssna på kroppen!! Helt fantastiskt!! Om du ännu inte testat att träna med hjälp av näsandning – gör det! Ge det lite tid att landa i dig – det kan vara en utmaning som inte känns helt bekväm, men fördelarna är många med att träna och andas med näsan istället för med munnen! Jag har skrivit om det förut, vill du veta mer kan du läsa ett inlägg på Yogobe.
image

Ännu mer fantastiskt var att min fot inte gav sig till känna alls! Hejja kroppen! Jag tror att intervaller är precis det som min kropp gillar och klarar av utan att smärta mig vid löpning!

Det var ett träningspass som gav mig såå mycket! Närvaro, meditation, utmaning, svett, endorfiner, träningsglädje och eufori! Tack kroppen!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.