Pumpapuré

Kategorier Recept0 kommentarer

En ingrediens värd att lyftas igen nu när det är säsong! Pumpa! Det går att göra så mycket gott och en av de saker jag gör med min Butternut squash är pumpapuré! Jag har testat att både koka och ugnsbaka den. Det blir olika konsistens och lite annorlunda smak beroende på tillagningssätt. När du kokar den blir den lösare och lenare, när du ugnsbakar lyfts smakerna i pumpan fram bättre och samtidigt så får du rostade pumpakärnor att toppa din frukost/mellis med!

Gör så här:
Ugnsbaka – Dela och skär pumpan i mindre bitar, lägg på plåt. Ringla över lite olja och ställ i ugnen. 200gr i ca 40 min. Rör om nån gång så att de inte fastnar. Skär av skalet, lägg i mixerskål och stavmixa slätt. Häll upp i glasburk och förvara kallt.
Koka – Skala pumpan, skär i bitar, gröp ur innehållet och lägg i kastrull. Täck med vatten och låt sjuda under lock tills mjuk. Häll av vattnet och stavmixa till en puré. Häll upp i glasburk och förvara i kylen.

Pumpa innehåller en del vatten, fibrer och har lågt energiinnehåll. Den är rik på kalium, vitamin B6, folsyra vitamin C och betakaroten.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.