Fröknäcke, eller knääärk

Kategorier Baka, Recept

För ett par veckor sedan gjorde jag min första sats fröknäcke. Jag och vår äldsta åt upp den plåten på tre dagar…! Mamma, kan jag få en skiva till… Jag förstår varför det kallas för knärk – för det är beroendeframkallande.

Ikväll gjorde jag en ny omgång, och efter frågan på Instagram så kommer receptet här. Det är från Helhetshälsa, men jag köpte fel mjöl och har bakat mitt på sojamjöl, vilket fungerar väldigt bra det med.

Fröknäcke, eller knääärk:
– 1 dl pumpakärnor
– 1 dl solroskärnor
– 1 dl sesamfrön
– ½ dl hela linfrön
– 1 tsk örtsalt
– 1 tsk torkad basilika
– knappt 2 msk psyllium/husk
– 1 dl majsmjöl (eller sojamjöl)
– ½ dl olivolja
– 2½ dl kokhett vatten
– lite salt att strö över knäcket
Blanda alla torra ingredienser, tillsätt oljan och vattnet. Rör om. Det blir en ganska smetig deg – det är så det ska vara! Lägg smeten på ett bakplåtspapper och lägg ett till papper ovanpå. Kavla ut smeten lika stor som pappret, den blir ganska tunn. Ta bort det översta pappret och lägg på plåt. Skär i bitar/rutor och strö över lite extra salt. Grädda i ugnen på 150gr i 1h 15min. Stäng av ugnen och låt plåten stå i eftervärmen i en halvtimme till. Ta ut och dela i bitar – smaka och NJUT av ett par skivor innan du lägger dom i säkert förvar i en plåtburk!

imageJag är nyfiken på att experimentera med receptet och smaksätta med spirulina eller liknande. Lite chiafrön i skulle också vara bra..!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.