Nya kostråd från Livsmedelsverket

Kategorier Kosthållning, Kostrådgivaren tipsar

Igår var en spännande dag! Svenska Livsmedelsverket släppte under en hearing de nya kostråden, eller rekommendationerna, vilka först ska på remiss innan de börjar arbeta med att sprida dom aktivt. Som vanligt har folk många åsikter – det är ju en helig ko att prata om kost för en del.

Det jag gillar med de nya rekommendationerna är att man fokuserar på hela människan – både kost och motion, miljön och djuren! Att man inte särskiljer på hälsa eller miljö. Att äta mer växtbaserat och mindre från djurriket. Att röra på sig varje dag och inte äta mer än man behöver. Förra året ändrades fördelningen av kolhydrater, fett och protein bla medan man nu har en annan inriktning – kolla här:

Förslag till råd om Bra matvanor – i korthet

  • Ät lagom mycket.
  • Rör på dig minst 30 min varje dag. Ta pauser i stillasittandet.
  • Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna grova grönsaker, som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.
  • Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.
  • Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.
  • Välj fullkorn i stället för vitt mjöl.
  • Välj magra, osötade mejeriprodukter.
  • Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.
  • Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.
  • Minska på saltet, men använd joderat salt.

Jag håller med om allt ovan, förutom det där med att välja magra osötade mejeriprodukter och nyckelhålsmärkta smörgåsfetter. Det är bättre att välja fullfeta produkter, ta tex en mindre mängd och spä ut den turkiska yogurten med vatten, välja smör som inte är processat och kemiskt framställt.

grönsaker hjärta

 Här hittar du pressmeddelandet från SLV – 20141126

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.