Grönt är skönt – smoothies och smoothiebowls

Kategorier Frukost, Smoothie0 kommentarer

Jag äter en smoothie eller smoothiebowl nästan varje dag, antingen som en egen frukost, mellis eller som en extra boost till min frukost. Alltsomoftast är de gröna, eller innehåller alltid något som är grönt. Typ kiwi, päron, selleri, gurka, spenat, grönkål, ärtor och Supergreens eller Vetegräs från Helhetshälsa. Anledningen till att jag vill få i mig extra frukt och framförallt grönt är för att jag vill ge min kropp antioxidanter, vitaminer och mineraler som det finns väldigt gott av i gröna grönsaker och frukter.

Jag försöker tänka mer grönsaker än frukt/bär för att grönsaker är mer alkaliska och jag vill gärna starta dagen med att låta kroppen komma i balans efter nattens rening i kroppen. Jag har alltid 1/2-1 eko banan i och oftast en näve fryst mango. Det vill jag ha för att ge mättnad men framförallt för att dessa två frukter är rika på mineraler och har en naturlig probiotika för mina tarmar. De bidrar även med lite sötma i smaken på smoothien.
image

Instagram finns ett gäng med bilder och recept på gröna sköna smoothies och smoothiebowls. Sen jag fick min nya Enpee blender är det så mycket roligare att göra smoothies och experimentera i köket – den kan mixa vad som helst på nolltid!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.