Halloumi- & zucchiniplättar med tzatziki

För andra gången gjorde vi dessa halloumi- & zucchiniplättar, med lärdomen att ha gott om tid! Förra gången hade vi för bråttom och kunde inte vänta på att låta zucchinin rinna av vilket gjorde att plättarna inte höll ihop och det smakade beskt. Så idag tog vi tag i matlagningen i god tid och lät både zucchinin stå och smeten sätta sig innan vi stekte upp den. Resultatet är galet goda plättar som påminner om sommaren. Vi serverade med quinoa och bönsallad till för att få upp proteinmängden och ökad mättnad.
halloumi- & zucchiniplättar

Halloumi- & zucchiniplättar
– 3 zucchini
– 2 paket Halloumi
– 1 gul lök
– 2 vitlöksklyftor
– 2 ägg
– 1/2 dl potatismjöl
– 1 dl panko eller ströbröd
– några blad färsk mynta
– 1/2 dl fryst persilja
– svartpeppar
Riv zucchinin på den grova sidan av ett rivjärn. Lägg i ett durkslag och salta. Låt stå i minst 30 min, pressa ur så mycket saft som möjligt och blanda zucchini med riven halloumi, hackad lök, pressad vitlök och övriga ingredienser. Låt stå en stund, under tiden kan du göra tzatzikin, koka quinoa och göra sallad, marinera blandade bönor och duka. Forma sedan smeten till plättar och stek i rapsolja på medelvärme ett par minuter per sida. Varmhåll de färdiga plättarna i ugnen på 130 gr medan du steker upp all smet.
Servera och njut av sega och smarriga plättar som tillsammans med tzatzikin blir en fullträff i gommen!

Tzatziki:
– 1 eko gurka
– 2 dl eko turkisk yogurt
– 2 vitlöksklyftor
– örtsalt och peppar
Tvätta av gurkan och skala den slarvigt, jag gillar den gröna färgen i min tzatziki. Riv den på fina sidan av rivjärnet och lägg i durkslag och låt rinna av. Under tiden kan du blanda ihop yogurt och pressad vitlök, smaka av med örtsalt och peppar. Blanda sedan ner gurkan efter du pressat ur så mycket vätska du kan. Smaka av och ställ kallt.

2 svar på ”Halloumi- & zucchiniplättar med tzatziki”

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.