Skidåkargröt

Vi har startat varje morgon med att äta en mättande och energifylld havregrynsgröt för att orka åka skidor hela förmiddagen innan det är dags för lunch. Vi kan kalla den för skidåkargröt! (passar såklart andra dagar också, då man behöver en stadig frukost)

Genom att boosta gröten med både snabba och långsamma kolhydrater håller man blodsockret på en jämn nivå, extra fett från både mjölken och toppingen samt protein från ägget bidrar med en skön mättnadskänsla som håller i sig.
Havre är en favorit till frukost – det har en mängd fina egenskaper iochmed att det innehåller kostfiber, och passar perfekt till dagens första mål.

Skidåkarfrukost för 4:
– 4 dl havregryn
– 1 dl havrekli
– 6 dl vatten
– 4 dl eko mjölk
– 1 tsk vaniljpulver
– 1 msk chiafrön
– 3 eko ägg
Koka upp allt utom chiafrön och ägg, tillsätt de sist och rör om ordentligt. Äggen i gröten gör den extra fluffig och krämig. Tillsätt eventuellt mer vatten, beroende på hur du gillar din gröt. I min egen portion har jag även tillsatt macapulver, för extra boost i backarna. Servera med ljumna bär, skivad banan, en klick jordnötssmör, blandade frön, kanel och NJUT!
skidåkargröt

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.