Bananpannkaka är en stående favorit att göra, framförallt till lunch när maten från kvällen innan inte räcker till eller man står inför oväntade dagar att fixa lunch. Såsom denna vecka – då jag VAB:ade för vår äldsta under måndagen och märker att även vår yngsta är sjuk på kvällen, så det blev VAB för de båda under tisdagen.

Då är dessa pannkakor fantastiska att göra till lunch, för ägg och banan är sånt vi alltid har hemma och kan vispa ihop till smet. Det bästa med bananpannkakor är att man kan smaksätta med vad man gillar och har hemma, toppa med massor av olika tillbehör. Det blir matigt, mättande och är enkelt att älska.

Grundreceptet, 3 små pannkakor:
1 eko banan
2 eko ägg
Stavmixa och stek små pannkakor på medelvärme i kokosolja.

Jag gillar att ha i 1 tsk kokosmjöl eller 1 tsk psylliumfröskal, kanel eller örtsalt, rivna morötter eller spenat. Godast blir det när bananen är riktigt mogen tycker jag,
Jag har ett recept på en matigare variant på spenatpannkaka med mangosås till, om du vill prova!

I måndags blev det en variant med kokosmjöl, toppad med vispad turkisk yogurt och jordnötssmör samt jordgubbar och cashewnötter.
I tisdags blev det med psylliumfröskal, rivna morötter och spenat. De serverades med resterna av tomatsoppan och den lilla biten laxpaj som fanns i kylen.

Bananpannkaka Bananpannkaka_2

Vilken är din bästa snabblunch hemma?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.