Overnight quinoa

Jag älskar quinoa och kokar gärna mer än vad som “behövs” till våra middagar. Då har jag en skål med quinoa att lägga till i mina smoothies, kokar gröt, gör mugcakes eller som senast – overnight quinoa!

Jag älskar också att ha min frukost klar på morgonen, då det blir en stressfaktor mindre. Då är det perfekt med overnight-frukostar, vilken man förbereder på kvällen innan, ställer in i kylen och sen är det bara att ta fram på morgonen och toppa med vad man föredrar.

Jag har testat olika varianter med matchapulver och blåbrspulver – kul att ha hemma för att experimentera, men du kan såklart utesluta dessa och ha vaniljpulver, kakao eller annat i som hittar i ditt skafferi.

Overnight quinoa, 1 port:
– ½ eko banan
– en skvätt kokosgrädde
– 1 dl vatten
– smaksättning -> 1 tsk matcha/1tsk blåbärspulver/1 tsk kakao…! Välj något du gillar, eller inget av det.
– 1 dl kokt quinoa
– 1 tsk chia
– 1 dl frysta bär mango/blåbär/hallon
Lägg de frysta bären i botten av den burk/skål du tänkt äta ur. Mixa ihop banan, kokos och vatten, smaksätt och tillsätt sedan quinoa och chia. Rör ihop och häll upp över de frysta bären. Ställ i kylen över natten. På morgonen, toppa med vad du gillar, tex granola, frön, nötter…

Overnight quinoa med matcha

Overnight quinoa med blåbärspulver

Quinoa är en ört, fri från gluten och full av mineraler, vitaminer och även fullvärdigt protein!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.