Träna i 400 repetitioner

Jag Ä L S K A R att träna i intervallform, i cirkel, funktionella övningar som utmanar och med pulsbaserad styrka. Allt detta och lite till kan få till i en 400:ing, eller att träna i 400 repetitioner!

I veckan gav jag mig själv just detta, efter att jag avslutat mitt första arbetspass. Valet av vilka fyra övningar jag skulle köra, funderade jag över när jag värmde upp. Jag ville ha övningar:
– för att jobba stabiliserande över bålen och kroppens diagonala kors
– för att stärka fotleder, knä, höft och axel
– för att arbeta unilateralt (en sida i taget)
– för att stärka ländrygg, säte och baksida lår
– för att vara explosiv

Valet blev följande fyra övningar:
– flygande hunden
– utfall till nigande utfall med axelpress
– draken med rodd och axelpress
– ballslams
Man arbetar alltså totalt 400 repetitioner på dessa övningar (lägg till en 5:e övning så har du en 500:ing) och delar upp de på fyra varv, i repetitioner om 40/30/20/10 Eftersom jag hade ensidiga övningar så bytte jag sida efter den första halvan av reps. De första 40 repetitionerna är härliga och får igång kroppen på ett skönt sätt, medan de kommande 30 är djävulska och kräver pannben! Hög puls, svett som rinner, muskler som bränner och siffror som snurrar i huvudet. Kommande 20 är utmanande men känns så mycket lättare att göra, de sista 10 är glädje – snart klar!

Jag älskar att räkna ner! Att låta kroppen få ladda ur, samla ihop sig och att bara vara här och nu i varje rörelse. Hela passet inklusive uppvärmning och pauser mellan intervallerna, tog 55min. Här kan du se det sista varvet, de sista 10 av varje övning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.