Hoppa till innehåll

Älskade gröt och kostfibrer

Idag kokade jag havregrynsgröt till frukost igen. Min älskade gröt! Oftast kokar jag i hälften vatten/hälften mjölk, smaksätter med vanilj eller kakao och toppar med sås på banan, jordnötssmör och kokosmjölk, en massa bär och en näve nötter och frön. Det gör magen glad och mättnaden håller länge!

Innan jag kom på att jag måste addera fett till min gröt tyckte jag inte att jag höll mig mätt alls, men nu med mer fett och extra fibrer är det en av mina favoritfrukostar.
image

Ett tips är att koka upp en knapp dl havregryn och 1/2 dl havrekli i vatten plus mjölk. Havrekli innehåller sk kostfibrer vilka inte bryts ner i tunntarmen men påverkar många olika funktioner i kroppen:
• långsammare tömning av magsäcken
• sänker GI-värdet
• matspjälkningen tar längre tid vilket leder till jämnare blodsocker
• binder till sig gallsalter som levern utsöndrat vilket leder till sänkta kolesterolvärden

Ett lågt intag av kostfiber ökar risken för förstoppning, samt kan leda till ökad risk för sjukdomar såsom diabetes, cancer och hjärt- & kärlsjukdomar. Generellt sett får vi i oss för lite kostfibrer. Genom att lägga till en stor tallrik med grönsaker och gröna blad, vitkålssallad, grovt bröd, fullkornsprodukter, frukt och bär, rotfrukter och baljväxter så tillgodoser vi kroppens behov. Kostfibrer ger oss dessutom mättnad och innehåller mycket vitaminer och mineraler.

Etiketter:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.