Hoppa till innehåll

Quinoa- & tranbärsburgare

Mmmm – dessa burgare blev supergoda! De gick snabbt att göra dom också då jag förberett med att koka upp quinoan kvällen innan, medan jag lagade till soppan. Pumpapuré har jag oftast färdigt i kylen, så det var bara att blanda ihop, smaka av och steka. Barnen hade odelade meningar om att de innehöll tranbär, men det är nog mer en vanesak. Torkade bär och frukt använder vi mest i frukost och till mellisar.
image

Quinoa- & tranbärsburgare:
– 150 gr quinoa tricolore (torrt)
– 150 gr färdigtkokt pumpapuré, sötpotatispuré eller morotspuré
– en näve torkade tranbär
– 1 msk fryst persilja + gräslök
– 2 msk bjäst
– 1 ägg
– 1/2 dl osötat ströbröd
– örtsalt, peppar, umami
Lägg tranbären i blöt ett par timmar (innan jobbet). Koka quinoan i dubbel mängd vatten, gärna med lite buljong för god smak. Ugnsbaka eller koka pumpa/sötpotais/morot och stavmixa till en puré (denna kan förvaras i glasburk i kylen och användas till massor av annat gott). Blanda i hop alla ingredienser och smaka av. Låt stå en liten stund. Forma till burgare med fuktiga händer och stek på medelvärme i ett par minuter. Lägg sedan över på plåt och låt de stå i ugnen på 180gr i ca 10min. Under tiden kan du skära sallad.
Vi serverade med en nötsås.

Nötsås:
– 50 gr blandade nötter (hassel- + valnötter)
– 2 tsk tahini (sesampasta)
– 1 cm riven ingefära
– saften från ½ citron
– vatten att spä med
– cayennepeppar, spiskummin, salt
Lägg alla ingredienser i en mixerskål/stavmixa. Tillsätt vatten allteftersom – du kan välja hur tjock/tunn du vill ha din sås. Smaka av!

1 kommentar till “Quinoa- & tranbärsburgare”

  1. Pingback: Veckans matsedel v5 | Härliga Var Dag

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.