Välkommen till Härliga Var Dag

Jag erbjuder en helhetssyn inom kost, träning och hälsa!
Du kan anlita mig för workshops, föreläsningar, som PT, yogalärare och certifierad MammaMagetränare! Jag är verksam på Studio P.e.p.p och i Upplands Väsby samt Stockholmsområdet. Du kan läsa mer om  mina tjänster genom att klicka dig vidare på bilderna nedan, eller scrolla ner för att läsa inlägg på bloggen!

WORKSHOPS
KOSTRÅDGIVNING

 

 

 

 

PERSONLIG TRÄNING
YOGA & YIN STUDIO P.E.P.P

 

 

 

 

 

 

 

 

HÄLSOBLOGG
Alla inlägg finns nedan, scrolla neråt

Landa i stillhet, tre yin positioner

Ge dig själv ett par minuter i varje position, eller välj en av dom om du hellre vill. Jag älskar dessa tre asanas och hur de får mig att känna fysiskt, mentalt och känslomässigt. Du behöver bara en matta, en kudde från soffan och en filt – men om du har yogaprops så tar du dom. Att landa i stillhet, är det bästa jag vet. Särskilt efter en intensiv dag, ett träningspass och speciellt innan jag ska sova.

Den första positionen, Anahathaasana – Meliting heart – Valpen är en hjärtöppnare och kan kännas intensivt i skulderpartiet. Den går att göra mjukare genom att stötta armarna och händerna på varandra, kanske två knutna nävar under pannan. Se till att hålla höften över knäna och ha gärna filten under. Låt ditt hjärta smälta ner i underlaget, och slappna av. Låt ditt andetag färdas på en inandning från din höft, där kreativiteten spirar, till ditt hjärtat där passionen bor, till din panna där intuitionen gror! Andas ut från pannan, till hjärtat till din höft.
När du tar dig ur, gör det medvetet och njut av känslan i kroppen när blodet rusar tillbaka från huvudet till hjärtat och kroppen igen.
🎵Sol Rising “Pure Space”

Den andra positionen, Mandukasana – Frog pose – Grodan, är en djup höftöppnare. som kan vara lite klurig att hitta in i. Stanna i ett läge där kroppen säger TACK och mmmm, inte “Vad håller du på med?” När man hittar rätt så är det verkligen njutbart att bara vara, att andas djupa andetag, och om du som jag har ena kinden i, kom ihåg att byta sida efter halva tiden i positionen. Återigen, ha en filt under dina knän och gärna något mjukt att krama och hålla om
🎵Daddy was a milkman “Breathe in”

Den tredje postionen, Supta Baddha Konasana – Butterfly – Bakåtfälld fjäril, är en position som påverkar ljumskar och  höft, ländrygg och bröstrygg om  man även sträcker armarna över huvudet. Börja med att hitta in positionen så att du på riktigt kan släppa taget i din höft, kanske ett bolster under knäna, eller block eller kuddar under varsitt knä, eller ett bolster som tyngd på höften. Sedan kan man även välja att “bulla upp” med mer kuddar, filtar, block under sin rygg. Låt positionen ha din navel som utgångspunkt, och hitta en mjuk förlängning därifrån för att landa i stillhet. En position som är perfekt att avsluta med på mattan, och det gör inget om man somnar.
🎵Melissa Horn “Falla Fritt”

Njut av dessa och låt mig veta vad Du tyckte?
Kramaste

Yin, live på Instagram

Jag vill gärna dela med mig av det jag älskar, min passion! Y I N!  Yinyogan är mitt redskap i vardagen för att landa, för att hämta kraft, för att vara i allt som är jag och reda ut i det jag upplever. Det balanserar min aktivitet, min fysiska träning, min tankeverksamhet. Snart är det dags för årets mest hektiska månad och iochmed det, ett ökat behov av stillhet!

Så, varje söndag i advent, kommer jag att hålla en livesändning på Instagram, då du tillsammans med mig får meditera, andas och landa i en kortare yinsekvens. Allt innan du tar tag i dagens bestyr, så får du 20 min bara för dig själv att starta din advent, i stillhet och med guidning av mig.  En gåva från mig till dig ♥

AdventsYinlive, söndagar i december, med start 8:30. Du kan vila lugnt i att om du missar tiden, ligger filmen kvar på IGTV, så att du närhelst det passar kan sjunka in i stillhet och hämta ny kraft! Känner du någon som är i behov av att landa, kanske någon som inte har utövat Yin förut – bjud in till min profil, sprid ordet och låt fler ta del av det magiska som sker när det andra bruset tystnar.adventsyinlive

Vill du ha ännu mer YIN, så är du välkommen till tre timmar av stillhet med mig 2/12. Du kan läsa mer här och boka din plats genom att skicka ett mail hej@harligavardag.se

Kramaste Linda

Advents YIN – WorkShop

Att landa i stillhet, att landa i tillit, att landa i advent! Du är varmt välkommen till en tre timmars workshop med mig, på temat Advents YIN.

Du får möjlighet till att uppleva kraften i stillhet. Hitta kraften av att vara i din kropp, dina andetag och landa i hela dig själv. Klassen passar alla nivåer av yogautövare, och vi kommer att använda oss av filtar och kuddar för att landa i tillit till underlaget och släppa taget om spänningar.

Du bjuds på andningsövningar, meditation och stillsam yinyoga – till stämningsfull musik, dofter som grundar, varsam beröring och assistering för att komma djupare, och som avslutning njuter vi av te och adventsfika.

Datum och tid: söndag 2/12 kl 14-17
Plats: Holmvägen 7, Upplands Väsby
Pris: 395 kr
Anmälan till: hej@harligavardag.se. Anmälan är bindande

12 pumpafavoriter

Så här i oktober finns det massor av matpumpor i butikerna att köpa med sig hem, och jag är en storätare av pumpa, både i maträtter där den ugnsbakas eller skivas ner i grytor, eller omvandlad till pumpapuré för att vara en bas i en mängd olika frukostar, mellis och efterrätter. Jag tänkte dela med mig av mina 12 pumpafavoriter!

För att göra din egen pumpapuré, som är basen i många recept:

Pumpapuré

Frukost

Chiapudding med yin & yang
Chiapudding yin & yang
Plättar

 

 

 

Pumpa & quinoagröt

 

 

Pumpayoghurt

 

 

 

 

 

American pumpkinpancakes
Raw bovetegröt

 

 

 

 

Muffins

Desserter

Pumpkin cheesecake
Pumpakaka

 

 

 

 

 

Chokladmousse

Middag

Pumpa- & kikärtsfalafel
Gratäng på linser och getost

 

 

 

 

 

 

Blir du lite extra sugen, boka in dig på en workshop med mig. Jag har med mig allt som behövs, och du bjuder hem dina nyfikna och intresserade vänner för en härlig stund i ditt kök då vi tillagar en massa olika “Gott som gör gott” Du kan läsa mer här, eller maila mig på hej@harligavardag.se 

Kärlek till kvinnokroppen

Just nu finns det så mycket pussypower i sociala medier och på TV. Det gör mig glad över att det uppmärksammas och att man ger kärlek till kvinnokroppen.

Tänk bara vad cool kroppen är! Allt den oombett gör för oss, varje dag, alla krav vi ställer på den och hur vi slentrianmässigt tar vår fantastiska kropp för givet. Som kvinna har vi lite extra att hantera, i form av hormoner som kan sätta oss ur balans, rejält.

Om du ännu inte har sett  Klimakteriet – det ska hända dig med så tycker jag att du ska kolla på dessa två avsnitt som på ett lättsmält sätt tar upp klimakteriet. Det finns så mycket fint att lära sig när man öppnar upp för det skamliga och låter andra få ta del av vad man själv går igenom, funderar över eller är nyfiken på. Sen är Mia Skäringerns Kroppshets i tre delar ett måste att se, om du ännu inte har gjort det.

Jag lyssnar även på en del poddar och det finns två som jag gillar lite extra just nu. Det är “Kvinnoliv” med Karin Björkegren Jones och “Sister Sister” med Monika Björn, Marie Morberg och Nichole Wolf. Varje avsnitt är ärligt, genuint, naket och med ny kunskap att ta till sig av.

Kärlek till kvinnokroppen, kvinnolivKärlek till kvinnokroppen, Sister Sister

Vad är Yinyoga?

Vad är yinyoga? Det är motsatsen till den “vanliga” yogan, den är stillsam, passiv, sval och feminin. Med det inte sagt att den är svår eller utmanande, för det är den – på så många sätt.

Min erfarenhet är att utmaningen är, oavsett om man är ny till formen eller har utövat den en längre tid, att ta sig in i positionen utan krav, utan måsten och utan prestation. Att inte ta sig förbi sin gräns, utan stanna kvar där det känns spännande att vara  och där andetagen kan fortsätta att vara långa, fylliga och djupa.

Många gånger förlorar jag mig i tid och rum, och kan inte förstå att det redan passerat en hel timme. För mig är yinyogan ett redskap för att vrida upp min “hörstyrka” och tydligare höra min inre röst och kroppens längtan, en stund för medveten närvaro och meditation.

Under en yinyoga så kommer man att uppleva omkring fem till åtta positioner, beroende på val av positioner och hur lång klassen är. Med hjälp av sk props, dvs bolster, block, bälte och filt, så tar man sig in i positionen, hittar sin gräns och stannar där, andas och bara ÄR. Att slappna av och känna tillit till underlaget är nyckeln och därför är det extra fint att kunna använda props, för ibland är golvet för långt bort, armarna för korta eller benen för långa.

När jag själv instruerar en yinyoga så låter jag både tystnad, musik och texter bära budskapet och intentionen för att låta mina deltagare hitta in i sig själva, sin kropp och sina andetag.

Kärleken till denna träningsform är oändlig och jag Ä L S K A R att hålla dessa klasser, att skapa dom med hjälp av musik, av ord, texter och det som sker inom mig. Det är en naken och ärlig klass, rakt från hjärtat, och det är därför jag tror att det är så många som vill dela den.