Välkommen till Härliga Var Dag

Jag erbjuder en helhetssyn inom kost, träning och hälsa!
Du kan anlita mig för workshops, föreläsningar, som PT, yogalärare och certifierad MammaMagetränare! Jag är verksam på Studio P.e.p.p och i Upplands Väsby samt Stockholmsområdet. Du kan läsa mer om  mina tjänster genom att klicka dig vidare på bilderna nedan, eller scrolla ner för att läsa inlägg på bloggen!

WORKSHOPS
KOSTRÅDGIVNING

 

 

 

 

PERSONLIG TRÄNING
YOGA & YIN STUDIO P.E.P.P

 

 

 

 

 

 

 

 

HÄLSOBLOGG
Alla inlägg finns nedan, scrolla neråt

AW – Du är vad du äter?

I oktober kommer jag att föreläsa och bjuda på lite Gott som gör Gott under en AW på Studio P.e.p.p. Temat är Du är vad du äter? 

Kanske är det krångligt i vardagen med att få till maten och hållbara rutiner? Känner du att tiden inte räcker till? Under denna kväll berättar jag om enkla knep och går igenom de olika byggstenarna för en härligare vardag.

Välkommen till Johannesbergsplan 16 i Silverdal, då jag kommer att inspirera dig till att äta mat som ger dig energi, boostar ditt immunförsvar och hur man kan komponera maträtter.

VAR: Studio P.e.p.p, Johannesbergsplan 16
NÄR: 19 oktober
TID: Kl  17:00
PRIS: 100:-  för icke medlemmar på Studio P.e.p.p
ANMÄLAN:  maila till info@studiopepp.se

Kärlek till kroppen – sitta på huk

Jag vill kunna sitta på huk! Målbilden är att sitta med lätthet, med en kropp som sjunker ner på huk och kan stanna där i minst 30 min. Att sitta på huk ska vara en viloposition (ehhh no way för mig, har aldrig varit) och det är vad som motiverar mig! Jag vill kunna säga och göra det min kropp längtat efter så länge och inte begränsa mig själv med att säga Jag kan inte sitta på huk, mina fotleder är för stela. Så jag ger kärlek till kroppen – sitta på huk, varje dag!

Jag ger mig själv sedan en vecka tillbaka minst 10 min per dag, utspritt i 2-3 min intervaller, Det gör ont, framförallt stramar det i  fotleder och framsidan på underbenet, höften är helt fin med att vara nersjunken. Jag sitter just nu uppklackad med hjälp av en ihoprullad yogamatta eller filt, för att såsmåningom, när rörligheten ökar kunna sitta utan klack.

För att hjälpa mina fotleder och den främre rörelsekedjan ytterligare så sitter jag även 2-3 min i en toesquat. Den är mumma för stela fötter och jag distraherar mig ibland med att även öppna upp över skulderblad och bröstrygg, genom att koppla armar i örn- eller koarmar.

Som avslutning lägger jag mig i barnets position med en sidoöppning och stannar sålänge jag behöver, dvs när kroppen slappnar av och spänningen i min stora ryggmuskel ger med sig, förflyttar jag mina armar och hittar ny spänning, tills kroppen är helt fin med att vara där den är.

Det som framförallt driver mig är att jag vill vara smärtfri! Jag vill ge mig själv de bästa förutsättningarna för en hållbar kropp. Plus att jag är så less på att höra mig själv säga och befästa bilden av att jag inte kan sitta på huk!

Är du med mig? Hänger du med på 30 dagar och 30 min av huskittande, utspritt såsom det passar?

Falafel med rödbetsröra

Jag har hittat en ny snabbmatsfavorit som man svänger ihop hemma i sitt eget kök! Det är så lätt att göra, tar minimalt med tid och innehåller massor med bra grejer för kroppen. Det är bara att köpa hem färdigkokta bönor, rödbetor, falafel, pitabröd och grönsaker och servera dig en falafel med rödbetsröra!

Det första du gör är att mixa valfria bönor (vita bönor eller kikärtor är godast) med 3 rödbetor, smaksätter med vitlök och salt och peppar. Stek sedan på din falafel, skär upp dina grönsaker och montera sedan din falafel i pitabrödet. Kanske har du även lite yogurt hemma att ha i, eller en mogen avokado att tärna? Det är ju fritt att lägga till och ta bort det man gillar i sin egen rulle.

Jag köper gärna falafel med just rödbetssmak, från Hälsans Kök, men dessa har jag inte sett i butikerna på ett tag nu, så då får man nöja sig med vanlig falafel. Ett paket med falafel har räckt till tre måltider för mig och det har funkat fint att packa ner ingredienserna i olika matlådor och montera sin falafelrulle på plats när det är dags att äta, antingen värma på bollarna eller servera det kallt.

MammaBaby på Studio P.e.p.p

Har dina veckor liksom mina sprungit förbi i raketfart, så som det kan vara efter ledighet och när skolorna startar igen? Jag har nu landat i rollen som min egen och det är så kul! Om mindre än två veckor så startar MammaBaby på Studio P.e.p.p och det ser jag verkligen framemot!

 

Efter en graviditet och förlossning förändras din kropp. Det är viktigt att bygga upp den från grunden, inifrån och ut, för att du ska orka med vardagen och kunna komma tillbaka till vanlig träning. Det är aldrig för sent att börja träna även om du inte är nybliven mamma.

I en grupp om max 8 personer tränar vi styrka och kondition med träningsredskap och egen kroppsvikt som motstånd. Träningen skiljer sig från vanlig gruppträning i och med begränsat antal deltagare. Det ger mig som tränare chans att komma med feedback på just ditt utförande av övningarna – det blir personlig träning i grupp. Du tränar alltid efter din egen förmåga och dagsform.

 

Vill du veta mer eller anmäla dig, maila mig på linda@studiopepp.se

Bovetegröt med tropiska smaker

Bovete – du som följt mig vet om min förkärlek till denna ört! Jag älskar den för sin smak, sitt höga näringsinnehåll och för att man kan hitta på en massa spännande saker med den. Imorse mixade jag ihop mig en skål med bovetegröt, med tropiska smaker.

För att boosta den b-vitamin och järnrika örten, tillsatte jag 1 tsk baobab, ett superpulver som är c-vitaminrikt och hjälper kroppen att ta upp näringen från bovetet. Det är så spännande hur olika livsmedel både berikar eller begränsar varandra i ökat eller minskat upptag i matsmältningen.

För att göra denna gröt, eller smoothiebowl, som serveras kall behöver du först blötlägga den mängd bovete du avser att använda. På kvällen mäter man upp det hela bovetet och lägger i en skål, täcker med kallt vatten och låter det stå framme. Anledningen är att örten har ett skyddande hölje/skal som försvårar upptaget samt kan ge ont i magen, men genom blötläggningen startar en process och det skyddande höljet släpper och bovetet är redo att ge din kropp sin näring. På morgonen sköljer du sedan bovetet i en sil, tills vattnet är klart. Sen är det bara att ta fram mixern och sätta igång.

Bovetegröt, med tropiska smaker (1 port)
– 0.75 dl helt bovete
– ½ eko banan
– ½ persika
– ½ dl kokosgrädde
– 1 tsk baobabpulver
– 1 msk jordnötssmör
Topping, tex fröer och torkade bär.
Mixa alla ingredienser, smaka av och häll upp i en skål. Toppa sedan med det du gillar, jag valde pumpa- & solrosfrön, kakaonibs, goji- & mullbär. N J U T!

För att läsa mer om bovete och bli inspirerad vad du kan göra, läs mer här.