Veckans matsedel v 20

Ny vecka och vi har planerat för kvällens middagar! Förra veckans blomkålspizza blev fantastisk – det bästa receptet vi testat hittills! Om du ännu inte provat att göra pizzabotten på blomkål, så prova det receptet – botten blev så god och hade en bra konsistens. Barnen förstod inte alls att det var gjort på blomkål!

Vi provar även denna vecka lite nytt och jag ser framemot sötpotatisbiffarna samt en grillkväll med goda vänner i helgen! Nu håller vi tummarna för att försommaren är tillbaka snart igen!

Måndag: Fransk bondsoppa
Tisdag: Kyckling med jordnötssås / Acaibowl
Onsdag: Sötpotatisbiffar med smak av ingefära och jordnötter, med sallad och fetaostsås
Torsdag: Quornfilé i tomatsås, pasta, avokadosallad
Fredag: Kokoscurry med rotfrukter
Lördag: Grilla – hamburgare, halloumi, grönsaker Fetaostsallad
Söndag: Laxqueneller med blomkålsris

Quornfilé i tomatsås, här serverad med stekt rödkål och sallad

Laxbollar med avokadosås

Jag gillar att jag i vågar testa en massa nytt i köket. På så sätt hittar man en massa nya maträtter som blir favoriter (och gör även en del misstag) . Dessa laxbollar med avokadosås är ett sådant bra exempel på ny favorit! De var så lätta att göra, smakade smarrigt och killarna gillade dom!

Jag gillar också att laga mat som inte tar alltför mycket tid i anspråk, särskilt dagar då man bara vill vara ute och njuta av det underbara vädret och inte stå i köket i timmar.

För att göra dessa goda laxbollar med avokadosås behöver du endast en mixer som redskap, en kniv och skärbräda. En näve kryddor och valfria tillbehör. Jag valde att servera dom med röd linspasta, som dessutom var ekologisk. Innehållet i pastan – 100% malda röda linser. Smaken var len och konsistensen som ”vanlig” pasta. Jag hittade min påse på Willys, men har sett att det finns i andra affärer.

image

Laxbollar med avokadosås:
– 1 frp fryst laxfilé (tinad under dagen i rumstemperatur)
– ½ röd lök
– 1 vitlöksklyfta
– ½ dl panko
– 1 eko ägg
– en näve hackad koriander
– 1 tsk paprika
– 1 tsk oregano
– salt, peppar
Sätt på ugnen på 230° och smörj en plåt med olja. Skiva laxen i bitar och lägg i en mixer, i omgångar. Häll över i en bunke och tillsätt resterande ingredienser. Blöt händerna något och forma sedan smeten till bollar i valfri storlek, lägg de på plåten. In i ugnen 10-12 min. under tiden kokar du pasta och mixar ihop en smarrig avokadosås, skär upp lite grönsaker.
– 1 avokado
– 2 msk turkisk yoghurt
– 1 vitlöksklyfta
– ½ pressad lime
– lite vatten
– hackad koriander
– 1 krm chilisås
– salt, peppar

Vågar jag möta?

Det händer så mycket på insidan just nu och jag befinner mig i en känslostorm där jag försöker finna och vara den jag är, eller ta det utrymme jag behöver för att vara jag. Att riva muren sten för sten gör fysiskt och emotionellt ont, jag vill möta och känna, släppa taget. Men vågar jag möta?

Det gör ont när knoppar brister… Även om det smärtar och jag känner mig vilsen vet jag att jag måste ta mig igenom detta, för att bli den jag behöver vara.

Det som blev en verklig aha-upplevelse var när min (modiga) kollega sa: Du är inte som du brukar, jag ser en skillnad.
Några timmar senare låg jag i en bakåtfälld fjäril på min yogamatta och mina höfter vibrerade av att släppa taget, jag kände så mycket känslor på en gång, som samlats i mina höfter. Fina Elin såg hur tufft jag hade det på mattan och när hon efter klassen tittar mig i ögonen och frågar hur det är så brister det.

Min intention för gårdagen var att ta emot, ta emot av allt som kommer min väg. Det är svårt. Jag är van vid att ge och sprida, vilket gör att när jag inte orkar så känner jag mig otillräcklig. Jag vill försöka landa i att få, att ta emot, vara öppen. Men det kräver jobb, att släppa muren som skyddar mig och mitt hjärta.

När det stormar och jag undrar vem jag kan bli, snurrar en mängd tankar och kloka ord och jag känner mig förvirrad – vem ska jag lyssna på?
image

Det kräver mod och kraft, jag måste samla mig och lyssna på mig. Därför blir tiden på mattan ovärderlig trots att det rasar och rusar i kroppen. Varje gång tänker jag Vågar jag möta?

Veckans matsedel v 19

Vilken fantastisk start på maj! Det blev försommar direkt och våren snabbspolades. När det blir varmt, särskilt så här plötsligt har jag inget sug efter att stå i köket och laga massa varm mat. Jag blir sugen på matiga sallader och enklare mat, vilket avspeglas i kommande veckas matsedel.

Denna veckan bjuder på svalare mat och jag kommer att äta ute två kvällar tillsammans med fina vänner.

Måndag: Broccolisoppa, knäckebröd med avokadomos
Tisdag: Tonfiskburgare, råris, avokadosallad / Acaibowl
Onsdag: Pasta belugabolognese, linspasta, fetaostsallad
Torsdag: Kycklingsallad
Fredag: Blomkålspizza
Lördag: Buddha Bowl
Söndag: Grilla

Balela sallad

Är du sugen på något gott, snabblagat och mättande? Då måste du prova denna Balela sallad! Jag hittade inspirationen på Pinterest och färgerna på denna bönsallad var det som fångade mitt öga.

Jag älskar att äta mat som går snabbt och som inte behöver tillagas, särskilt nu när det är varmt ute. Jag åt min Balela med några skvior halloumi, babyspenat och toppade med nötter. Om vi haft en mogen avokado hade jag tagit det med. Barnen åt sin Balela i en wrap, tillsammans med skivat ägg och gräddfil. De gav rätten klart godkänt och vill gärna att vi gör den igen. Den kommer bli perfekt imorn som picknick-mat i det gröna.

Denna rätt passar som egen måltid eller som ett tillbehör till grillmat, buffén eller festmåltiden. Det tog 15 min att göra den och smakade ljuvligt gott!

Balela sallad:
– 1 frp kikärtor
– 1 frp svarta bönor
– ½ röd lök
– en näve soltorkade tomater
– 1 ask eko körsbärtomater
– en näve oliver
– en näve fryst basilika
– en stor näve fryst persilja
– lite hackad koriander
– 1 msk citronjuice
– 2 msk olivolja
– 1 vitlöksklyfta
– 1 tsk agavesirap
– 2 tsk äppelsicdervinäger
– örtsalt och peppar
– en näve valnötter
– en näve pumpafrön

Skölj bönorna och lägg i en skål. Blanda olivolja, citron, äppelcidervinäger, agavesirap och vitlök i en skål, hacka löken och lägg skålen med marinaden (då blir löken mjuk och lenare i smaken) Skär tomaterna i kvartar, hacka de soltorkade tomaterna och lägg i skålen med bönorna, tillsammans med oliverna. Häll över löken och marinaden samt tillsätt örterna. Blanda runt och ställ kallt en stund. Häll över i en vacker skål vid servering, toppa med nötter och frön, servera med valfria tillbehör.
image

Njutbart

Vilken underbar start på maj! Försommar, och så njutbart – både med värme och fyra dagars ledighet.

Jag ser till att fortsätta fylla på mitt må-bra konto och njuter av att få sova lite längre, umgås med mina barn, träna och laga mat (även om en av rätterna blev en mindre katastrof) och vara ute flera timmar. Jag tar tillfället i akt och noterar hur löven på träd och buskar slår ut allt mer för varje dag, hur gräset blir grönare och växer.

Det bästa jag vet är att vara i trädgården, även om den är liten så kan jag förlora mig själv i timmar där, påtandes, klippa, plantera och vattna. Idag fick jag sällskap av Elias som valde ut vilka blommor vi skulle köpa med oss hem och sedan fick i uppdrag att vattna och ge näring.

Även om det blir en del gnabb och tjafs, såklart mellan syskon, så är de mest glada och njuter lika mycket de. De har redan fått sommarben och håret solblekt. Tänk vilken fantastisk tid som ligger framför oss – sol, värme, grillkvällar, bad, skratt, cykelutflykter, utomhusträning, trädgårdsfix och säkert en del regn.
image

Vi har suttit ute och njutit av frukost, lunch och middag. Kvällens middag var crazy good och receptet kommer upp imorgon – lova mig att du testar.

Soul 2016 med Sofia Sivertsdotter

I förra veckan upptäckte jag en ny inspiratör Sofia Sivertsdotter genom temat Mindfull Maj med Healthy Living. Under året skriver Sofia på temat Soul 2016 och varje månad har ett eget tema, med fyra inlägg.

Låt 2016 bli året du ger näring åt din själ. Tar hand om det som verkligen är du. Lyfter dig själv. Året då du stillar längtan.

Själen är det mest centrala av någonting. Det allra viktigaste och mest levande. En människas kärna och essens, det som blir kvar när personlighet, titlar, jobb, kropp, utseende och annat skalas bort

Jag läser några inlägg, reflekterar och landar i mig själv. Hittar sakta tillbaka till min kärna och växer mig starkare för varje inlägg och tiden med mig själv.

Sofia har skrivit en bok Strimmor av ljus vilken jag genast köpte hem två exemplar av. Två?! Ja, en till mig själv och en till en kär vän! Längtar efter att få läsa ur den lite varje dag, ge mig själv tid till reflektion och eftertanke. Jag tänker att den blir ett fint verktyg i min egen vardag och även som instruktör.

Sofia Sivertsdotter

Strimmor av ljus, från www.goodliness.se

Det är så häftigt, hur saker i livet plötsligt finner plats, landar och pusselbitar plötsligt ligger framför en, bitar man inte visste att man saknade. Jag är tacksam över att jag hittade Sofia och hennes klokskaper, som så fint passar ihop med Mindful Maj ♥

Daal – en indisk favorit

En absolut favorit i vårt kök är denna Daal – en indisk linsgryta som alltid blir fantastiskt god. Jag gillar grytan mest dagen efter, när smakerna riktigt fått sätta sig. Det finns mängder av olika recept på Daal och stavningar, men grunden är röda linser, krossade tomater och kokosmjölk samt en massa goda kryddor.

Daal med kokos och färsk koriander, 6-8 port:
– smör och olivolja
– 1 gul lök, hackad
– 2 st vitlöksklyftor, pressad
– 5-6 cm färsk ingefära, riven
– ½ hackad färsk chili eller 2 tsk chilipeppar
– 1 msk gurkmeja
– 1 msk kanel
– 1 tsk kardemumma
– 2 tsk malen koriander
– 500 gr röda linser
– 2 tetror krossade tomater
– 1 förp kokosgrädde
– 1 tsk grönsaksbuljong
– om du vill, en påse bladspenat och massor med färsk koriander till servering

Smält smör och olivolja i en tjockbottnad kastrull eller i gjutjärn. Lägg i lök, vitlök och ingefära – stek tills de mjuknat. Tillsätt alla kryddorna och rör om. Ha i tomatkross, kokos, linser och buljong. Koka upp och sänk värmen.Låt sjuda under lock tills linserna är färdiga, ca 30-40 min. Tillsätt vatten under tiden om det behövs och smaka av med salt.
När du ska servera grytan tillsätter du bladspenaten och strösslar över koriander. vi brukar servera med råris eller bulgur. Smaklig måltid 🙂
image

Detta recept är mitt bidrag till grön måndag. Här är recepten från de andra i gänget:
Nellie bjuder på Färgstark linssallad
Alexandra bjuder på Kikärtsgryta med rostad paprika och aprikoser
Catrin på The veganista
Sylvia på Vibrant food stories
Tina på Grönt varje dag
Sandy på Sandys food n craft