Välkommen till Härliga Var Dag

Jag erbjuder en helhetssyn inom kost, träning och hälsa!
Du kan anlita mig för workshops, föreläsningar, som PT, yogalärare och certifierad MammaMagetränare! Jag är verksam på Studio P.e.p.p och i Upplands Väsby samt Stockholmsområdet. Du kan läsa mer om  mina tjänster genom att klicka dig vidare på bilderna nedan, eller scrolla ner för att läsa inlägg på bloggen!

WORKSHOPS
KOSTRÅDGIVNING

 

 

 

 

PERSONLIG TRÄNING
YOGA & YIN STUDIO P.E.P.P

 

 

 

 

 

 

 

 

HÄLSOBLOGG
Alla inlägg finns nedan, scrolla neråt

Förändring sker i små medvetna steg

Igår delade jag ett fem år gammalt inlägg för att jag blev påmind om min egen resa och den utveckling som skett genom förändring i små medvetna steg.

För åtta år sedan var jag otränad, trött, deprimerad och orkeslös. Jag tröståt, slarvade med kosten, sov för lite, hade ett jobb jag inte trivdes på, kände mig otillräcklig och tyckte att livet var orättvist. Plötsligt kom jag till en punkt då jag kände att nu får det vara nog! Jag måste ta tillbaka makten i mitt liv och se till att må bättre.

Mitt första medvetna steg var att med hjälp av en Facebookgrupp där Olga Rönnberg drog i gång en jeansutmaning, börja sortera i vad som inte fungerade i mitt liv. I utmaningen skulle man ta en startbild, med jeansen på, för att 8 veckor senare ta en ny bild och få ett kvitto på insatsen man gjort.

En stor förändring låg just i kosten. Jag slutade att hetsäta knäckemackor till mellis på jobbet, bara ta en portion mat och inte småäta på kvällarna.  Sedan la jag till mer saker, såsom gruppträning och dagliga promenader.

Det ena ledde till det andra, och jag bytte jobb, fick mer energi, eftersom jag mig själv på större allvar. Jag förstod att jag var viktigast i mitt liv. Mina barn var vid den här tidpunkten små, knappt 2 och 5, en intensiv period på så många sätt. Just därför var det extra viktigt att jag satte mig själv högre upp på listan.

Plötsligt började jag styrketräna flera dagar i veckan, gick med i olika utmaningar för att få pepp och stöd  i grupp. Jag började också att springa, något jag aldrig trott att JAG skulle göra, jag som hatat att röra mig fort. Det fina är att när man lyssnar till kroppen och låter den visa vägen så står man plötsligt och upptäcker att man blivit något man inte trott om sig själv, tex löpare, eller yogi, eller gymråtta. Det vat då jag kom på #kroppenärfantastisk När jag började uppskatta min fantastiska kropp och allt den har gjort för mig, allt den gått med på att göra och utmaningar jag gett mig. För mig handlar det inte om utseende eller att gå ner i vikt, det handlar om kroppen i helhet och allt den gör för och med oss. Det var också vid den tiden mitt intresse för kroppen växte sig större och jag gick utbildningar, för att stilla mitt intresse och nyfikenhet. Inte visste jag då att jag idag, fem år senare skulle stå på egna ben som Personlig Tränare och alla andra kostymer jag bär.

Jag har under dessa år provat ett gäng olika dieter och sätt att äta på, till att landa i att äta mat som ger mig och min kropp bäst förutsättningar för det liv jag vill leva. Jag njuter av vällagad näringsrik vegetarisk mat, ett glas vin då och då, lördagsgodis i form av smågodis eller en dadelboll, efterrätter gjorda på avokado och bönor eller fyllda med vitt socker. Det finns inga pekpinnar eller måsten, mer än att äta frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmål – för det vill min kropp ha.

Helheten och delarna i den är avgörande, att livspusslet inte skaver, att man får sova (för min del minst 8 timmar/natt), vara i naturen, äta näringsrik mat, röra på kroppen varje dag, skratta, umgås med vänner och familj, ha ett jobb man trivs med, ha saker inplanerade att längta efter.

Det är inte lätt, det har jag erfarit den hårda vägen, tre gånger har jag kört över mig själv och för hårt och varit sjukskriven pga utmattningssyndrom. Kom ihåg att det är du som är kapten på din båt, att du är viktigast i ditt liv och att det inte finns någon annan som är just Du!

Idag är jag mindre hård mot mig själv, jobbet med att älska sig själv i allt som är jag fortgår, och jag har en ödmjukare inställning till både mig själv och min omgivning. jag får ofta höra att det lyser om mig, att ögonen glittrar och det gör mig glad, men jag har även dagar då jag bara vill dra täcket över huvudet och stanna kvar i sängen, då kan jag välja att göra det och tycka lite synd om mig för att sedan resa mig upp igen.

Förändring sker i små medvetna steg!

Höstens WorkShops på temat Gott som gör Gott

Är du sugen på att lära dig mer om att göra hälsosamt fika? Vill du ha inspiration, recept och tips på snabba mellis eller frukostar? Då ska du boka in dig och dina vänner för höstens workshops på temat Gott som gör gott!

Workshop gott som gör gott

Under 2½ timmar med mig i ditt kök, tillsammans med dina vänner, föreläser jag och berättar om de olika ingredienserna samtidigt som vi gör bars, mousse, blissballs, nicecream, smoothies… Du kan själv som värdinna vara med och påverka vad vi ska göra – jag har olika teman.
Efter 2½ timmar har vi skrattat, lärt oss, bakat och mixat. Då är det dags för mig att säga hej då och ni kan fortsätta umgås, fika och njuta!

Låter detta som något för dig?
Jag har med mig stavmixer, ingredienser, recept och pepp! Du står för köket samt har bjudit in dina grannar, systrar, bröder, kollegor, vänner!
Minst 6 och max 8 personer.

Datum för hösten 2018:
– 14 oktober
– 25 november

Kostnad:
395:- (inkl. moms) per person.
För värdinnan är det kostnadsfritt!

Maila mig på hej@harligavardag.se för att boka!

Vad är en yoga Vinyasa?

Är du ny till yoga eller har yogat ett tag, har du säkert sett på scheman att det står “Vinyasa”. För att göra det lättare för dig så tänkte jag dels visa hur det kan se ut och vad en yoga Vinyasa är.

Vinyasa betyder rörelser som synkroniseras med andetaget, i ett flöde av upprepande rörelser. Det är dynamiskt och fritt flödande utifrån ett mönster som läraren har tänkt ut.

Flödet kan vara stillsamt eller mer explosivt, statiskt, dynamiskt och lekfullt. Mina klasser har alltid en röd tråd och en intention, vilken bärs fram med hjälp av texter jag läser, musiken och hur jag får deltagarna att hitta in i rörelser på olika sätt.  Mina spellistor hittar du på Spotify, mina klasser hittar du på Studio P.e.p.p och nedan kan du se en film om hur en vinyasa kan se ut.

Just nu har vi prova-på-veckor på Studion, för bara 400:- får du prova vad du vill!

Att skogsbada

Jag älskar att vara i naturen, särskilt i skogen. Skogen är magisk och naturen läkande. Jag återhämtar mig och blir påfylld med ny energi, efter att ha spenderat tid där. För några veckor sedan såg jag ordet skogsbad, och det är just vad jag gör när är i skogen – njuter av att låta kroppen sköljas över av luften, dofterna, ljuden, stillheten, livet, färgerna – att skogsbada.

 

Under min senaste löptur, så njöt jag av varje andetag lungorna andades mig, av färgerna på träden och marken, av att låta fötterna landa ett steg i taget på stigar, grenar och mossa. Det finns en plats som jag kan välja att börja eller avsluta min runda i, och jag valde att avsluta löpturen där, för att i stillhet sitta i och följa mitt andetag i kroppen, lyssna till skogens ljud och observera mina tankar. Under 10 min satt jag lutad mot ett träd i mossan, med solen mot mitt ansikte genom lövverket och mediterade.

Just nu, precis just nu, är skogen helt fantastisk. I sin tidiga höstskrud, klara luft och mylliga doft. Jag älskar skogen alla årstider, men lite extra mycket nu. Jag ska planera in för fler skogsbad kommande veckor, skogstid, som min kloka vän Emilia myntat och där jag får mycket inspiration.

Den innersta längtan är en längtan hem. Inte längre bort, inte högre eller bättre, utan hem. Där fiskar simmar som mest självklart, där tiden är oviktig, ansiktet slätas ut och friheten är lika naturlig som andetaget. Hemma.

Strimmor av ljus, Sofia Sivertsdotter

 

Dadelbollar

Mmm chokladbollar kan vara det godaste fikat, och dessa dadelbollar smakar just som chokladbollar fast är gjorda utan vitt socker och smör. Hemligheten är mjuka kletiga dadlar som  man mixar länge ihop med de andra ingredienserna.

Vi har äntligen införskaffat en matberedare, som tar större  mängd än vår gamla stavmixer med behållare (som vi behövt köpa ny ca en gång om året). Det gör tiden i köket och mixandet så mycket roligare än innan, och den är en väl värd investering då vi använder den flera gånger i veckan när vi lagar mat.

Tillbaka till dessa dadelbollar, för att göra dom behöver du:
– 8 dadlar
– 2 dl rågflingor
– 1 dl eko kokosflingor
– 1 msk kakao
– 1 krm salt
– 3 msk smält kokosolja
– 1 msk kallt kaffe
Lägg allt i din mixerbunke, och mixa ända tills innehållet bilder en enda stor dadelboll. Ta en kaffekopp, fyll på med kokosflingor, rulla en lagom stor dadelboll mellan dina händer och lägg den i kaffekoppen, snurra runt på koppen och lägg den täckta dadelbollen på en tallrik. När smeten är slut, ställ tallriken i kylskåpet och njut sedan av dina dadelbollar när helst du önskar.

AW – Du är vad du äter?

I oktober kommer jag att föreläsa och bjuda på lite Gott som gör Gott under en AW på Studio P.e.p.p. Temat är Du är vad du äter? 

Kanske är det krångligt i vardagen med att få till maten och hållbara rutiner? Känner du att tiden inte räcker till? Under denna kväll berättar jag om enkla knep och går igenom de olika byggstenarna för en härligare vardag.

Välkommen till Johannesbergsplan 16 i Silverdal, då jag kommer att inspirera dig till att äta mat som ger dig energi, boostar ditt immunförsvar och hur man kan komponera maträtter.

VAR: Studio P.e.p.p, Johannesbergsplan 16
NÄR: 19 oktober
TID: Kl  17:00
PRIS: 100:-  för icke medlemmar på Studio P.e.p.p
ANMÄLAN:  maila till info@studiopepp.se