Välkommen till Härliga Var Dag

Jag erbjuder en helhetssyn inom kost, träning och hälsa!
Du kan anlita mig för workshops, föreläsningar, som PT, yogalärare och certifierad MammaMagetränare! Jag är verksam på Studio P.e.p.p och i Upplands Väsby samt Stockholmsområdet. Du kan läsa mer om  mina tjänster genom att klicka dig vidare på bilderna nedan, eller scrolla ner för att läsa inlägg på bloggen!

WORKSHOPS
KOSTRÅDGIVNING

 

 

 

 

PERSONLIG TRÄNING
YOGA & YIN STUDIO P.E.P.P

 

 

 

 

 

 

 

 

HÄLSOBLOGG
Alla inlägg finns nedan, scrolla neråt

Att skogsbada

Jag älskar att vara i naturen, särskilt i skogen. Skogen är magisk och naturen läkande. Jag återhämtar mig och blir påfylld med ny energi, efter att ha spenderat tid där. För några veckor sedan såg jag ordet skogsbad, och det är just vad jag gör när är i skogen – njuter av att låta kroppen sköljas över av luften, dofterna, ljuden, stillheten, livet, färgerna – att skogsbada.

 

Under min senaste löptur, så njöt jag av varje andetag lungorna andades mig, av färgerna på träden och marken, av att låta fötterna landa ett steg i taget på stigar, grenar och mossa. Det finns en plats som jag kan välja att börja eller avsluta min runda i, och jag valde att avsluta löpturen där, för att i stillhet sitta i och följa mitt andetag i kroppen, lyssna till skogens ljud och observera mina tankar. Under 10 min satt jag lutad mot ett träd i mossan, med solen mot mitt ansikte genom lövverket och mediterade.

Just nu, precis just nu, är skogen helt fantastisk. I sin tidiga höstskrud, klara luft och mylliga doft. Jag älskar skogen alla årstider, men lite extra mycket nu. Jag ska planera in för fler skogsbad kommande veckor, skogstid, som min kloka vän Emilia myntat och där jag får mycket inspiration.

Den innersta längtan är en längtan hem. Inte längre bort, inte högre eller bättre, utan hem. Där fiskar simmar som mest självklart, där tiden är oviktig, ansiktet slätas ut och friheten är lika naturlig som andetaget. Hemma.

Strimmor av ljus, Sofia Sivertsdotter

 

Dadelbollar

Mmm chokladbollar kan vara det godaste fikat, och dessa dadelbollar smakar just som chokladbollar fast är gjorda utan vitt socker och smör. Hemligheten är mjuka kletiga dadlar som  man mixar länge ihop med de andra ingredienserna.

Vi har äntligen införskaffat en matberedare, som tar större  mängd än vår gamla stavmixer med behållare (som vi behövt köpa ny ca en gång om året). Det gör tiden i köket och mixandet så mycket roligare än innan, och den är en väl värd investering då vi använder den flera gånger i veckan när vi lagar mat.

Tillbaka till dessa dadelbollar, för att göra dom behöver du:
– 8 dadlar
– 2 dl rågflingor
– 1 dl eko kokosflingor
– 1 msk kakao
– 1 krm salt
– 3 msk smält kokosolja
– 1 msk kallt kaffe
Lägg allt i din mixerbunke, och mixa ända tills innehållet bilder en enda stor dadelboll. Ta en kaffekopp, fyll på med kokosflingor, rulla en lagom stor dadelboll mellan dina händer och lägg den i kaffekoppen, snurra runt på koppen och lägg den täckta dadelbollen på en tallrik. När smeten är slut, ställ tallriken i kylskåpet och njut sedan av dina dadelbollar när helst du önskar.

AW – Du är vad du äter?

I oktober kommer jag att föreläsa och bjuda på lite Gott som gör Gott under en AW på Studio P.e.p.p. Temat är Du är vad du äter? 

Kanske är det krångligt i vardagen med att få till maten och hållbara rutiner? Känner du att tiden inte räcker till? Under denna kväll berättar jag om enkla knep och går igenom de olika byggstenarna för en härligare vardag.

Välkommen till Johannesbergsplan 16 i Silverdal, då jag kommer att inspirera dig till att äta mat som ger dig energi, boostar ditt immunförsvar och hur man kan komponera maträtter.

VAR: Studio P.e.p.p, Johannesbergsplan 16
NÄR: 19 oktober
TID: Kl  17:00
PRIS: 100:-  för icke medlemmar på Studio P.e.p.p
ANMÄLAN:  maila till info@studiopepp.se

Kärlek till kroppen – sitta på huk

Jag vill kunna sitta på huk! Målbilden är att sitta med lätthet, med en kropp som sjunker ner på huk och kan stanna där i minst 30 min. Att sitta på huk ska vara en viloposition (ehhh no way för mig, har aldrig varit) och det är vad som motiverar mig! Jag vill kunna säga och göra det min kropp längtat efter så länge och inte begränsa mig själv med att säga Jag kan inte sitta på huk, mina fotleder är för stela. Så jag ger kärlek till kroppen – sitta på huk, varje dag!

Jag ger mig själv sedan en vecka tillbaka minst 10 min per dag, utspritt i 2-3 min intervaller, Det gör ont, framförallt stramar det i  fotleder och framsidan på underbenet, höften är helt fin med att vara nersjunken. Jag sitter just nu uppklackad med hjälp av en ihoprullad yogamatta eller filt, för att såsmåningom, när rörligheten ökar kunna sitta utan klack.

För att hjälpa mina fotleder och den främre rörelsekedjan ytterligare så sitter jag även 2-3 min i en toesquat. Den är mumma för stela fötter och jag distraherar mig ibland med att även öppna upp över skulderblad och bröstrygg, genom att koppla armar i örn- eller koarmar.

Som avslutning lägger jag mig i barnets position med en sidoöppning och stannar sålänge jag behöver, dvs när kroppen slappnar av och spänningen i min stora ryggmuskel ger med sig, förflyttar jag mina armar och hittar ny spänning, tills kroppen är helt fin med att vara där den är.

Det som framförallt driver mig är att jag vill vara smärtfri! Jag vill ge mig själv de bästa förutsättningarna för en hållbar kropp. Plus att jag är så less på att höra mig själv säga och befästa bilden av att jag inte kan sitta på huk!

Är du med mig? Hänger du med på 30 dagar och 30 min av huskittande, utspritt såsom det passar?

Falafel med rödbetsröra

Jag har hittat en ny snabbmatsfavorit som man svänger ihop hemma i sitt eget kök! Det är så lätt att göra, tar minimalt med tid och innehåller massor med bra grejer för kroppen. Det är bara att köpa hem färdigkokta bönor, rödbetor, falafel, pitabröd och grönsaker och servera dig en falafel med rödbetsröra!

Det första du gör är att mixa valfria bönor (vita bönor eller kikärtor är godast) med 3 rödbetor, smaksätter med vitlök och salt och peppar. Stek sedan på din falafel, skär upp dina grönsaker och montera sedan din falafel i pitabrödet. Kanske har du även lite yogurt hemma att ha i, eller en mogen avokado att tärna? Det är ju fritt att lägga till och ta bort det man gillar i sin egen rulle.

Jag köper gärna falafel med just rödbetssmak, från Hälsans Kök, men dessa har jag inte sett i butikerna på ett tag nu, så då får man nöja sig med vanlig falafel. Ett paket med falafel har räckt till tre måltider för mig och det har funkat fint att packa ner ingredienserna i olika matlådor och montera sin falafelrulle på plats när det är dags att äta, antingen värma på bollarna eller servera det kallt.