Submaximalt arbetsprov

Kategorier Träning, Utbildning

I veckan fick jag verkligen gå ut ur min bekvämlighetszon! Vi hade vår sista labb i utbildningen – ett submaximalt arbetsprov + maximalt arbetsprov. Jag ville gärna vara en av “försökspersonerna” och åkte således till skolan iklädd träningskläder!

Först fick mina kursare olika uppgifter att ansvara för under testets gång, och hon som skulle kolla mitt laktat (mjölksyranivå i blodet) fick provsticka mig och öva innan vi satte igång på riktigt och för att kolla att värdet var normalt, det var det. Min vilopuls var långt ifrån i viloläge… Den rusade och var upp i 115, jag la mig ner och pratade med en kursare, andades och försökte fokusera på annat, då sjönk den ner till 85 – vilket fortfarande är väldigt högt för att vara vilopuls. Sympatikuspåslag och en massa nerver inför vad som väntade – jomenvisst!

Det första testet – submaximalt arbetsprov – går ut på att cykla i given takt och belastning tills hjärtat når steady state = stadig pulsnivå. Det betyder att hjärtats arbete och musklernas syrebehov ligger i balans. När det uppnåts ökar belastningen med bibehållen takt, under tiden mäter man laktat och läser av puls tills att man når steady state ännu en gång. Detta gjordes i fyra nivåer, och efter det kunde vi sätta in mina siffror i diagram och utläsa/beräkna mitt VO2max. Jag höll på i 17 min och upplevde det hela som ett vanligt träningspass! Jag fick veta att min tröskelnivå, alltså när mjölksyra börjar bildas i min kropp, ligger omkring 165 i puls. Bra att veta under mina kommande löppass!
submaximalt arbetsprov

Sen var det dags för ett – maximalt arbetsprov – alltså upp i maxprestation. På med mask för att mäta skillnaden i min inandnings- & utandningsluft under passet, vilken kopplades till en dator där diagram ritades upp. Konsumerad volym av syre och producerad mängd koldioxid registrerades och mättes. Där kunde man även avläsa vilken typ av bränsle som cellerna i min kropp använde för att omvandlas till energi. I början förbrukades det mest fett, för att bli en 50/50 mix  till att sluta i enbart kolhydratförbrukning. (helt enligt boken!)
Detta pass var verkligen att ta sig ut utanför där det är bekvämt! Världens bästa pepp från vår amanuens, kursare och musik! Ett pannben och fokus på att hela tiden trampa 60 varv per minut och inget kunde stoppa mig. Förutom väggen av mjölksyra. När musklerna var så överfulla av mjölksyra att jag inte längre kunde trampa i given takt avslutades testet. Jag hade då cyklat i sex minuter, och jag fick slita ut masken för att kunna andas och flåsa, blev stucken i fingret igen och sen beordrad att sitta stilla i tre minuter – för då skulle nytt laktat tas. Det var terror! Det enda jag ville var att trampa ur mjölksyran och röra på mig.
wpid-maxtest-.jpg

Så här blev resultaten av de två testerna:

Maxpuls: Laktat: VO2Max:
Submax 177 slag/min 5,1 mMol 40,3 ml/min och kg
Max 190 slag/min 9,2 mMol 54,8 ml/min och kg

När man sätter in resultatet i diagram visar det sig för det första att det första testet visade på en ganska grov underskattning, vilket bla beror på att det utgår från en man som väger 70kg och är 180cm lång samt det är svårt att mha formler räkna ut en persons maxpuls (220-ålder), den måste provoceras fram för att bli rättvis. Plus hej tjockt pannben! Men även att jag är vältränad! Min syreförbrukning och syreförsörjningsförmåga ligger inom nivåer för athletic 🙂

Mitt hjärta pumpade runt med hjälp av mina starka lungor 125l syre på en minut, mot att i vila ligga runt 5l Jag har sagt det förut och jag måste säga det igen – kroppen är fantastisk.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.