Tips för ökad hälsa

Kategorier Kostrådgivaren tipsar

Så här inför helgen kommer en lista på sex tips till ett liv med ökad hälsa och ett mer aktivt liv:

  1. Ät oprocessad mat, gärna ekologisk. Mat som naturen erbjuder direkt, utan att processas i industrier, med tillsatser, färgämnen och konserveringsmedel.
  2. Drick vatten! Vill du ha smak, kan du smaksätta med frysta bär, skivor av citron, lime, gurka, apelsin, mynta och ha i is.
  3. Unna dig egentid! Se till att boka i din kalender att göra sånt som Du gillar! Gå och lägg dig tidigare för att läsa/lyssna på bok, ta ett varmt bad och lägg en ansiktsmast, ring en vän och gå på promenad, gå på massage… Du vet vad du vill och behöver unna dig!
  4. Sov ordentligt! Gå och lägg dig vid ungefär samma tid varje kväll och se till att få de timmars sömn du behöver.
  5. Rör på dig varje dag! Vardagsmotion är den bästa motionen om du inte kan få till ett träningspass. Ta trapporna istället för hissen, parkera längst bort när du ska handla, gå av en station tidigare och gå sista biten. För att du ska fortsätta och få resultat av din träning behöver du hitta en aktivitet/träningsform du gillar och håller fast vid!
  6. Testa något nytt! En ny maträtt, en ny gruppträningsklass, ta med din sambo, utmana dig själv!

Trevlig helg!!

unna sig

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.