Kärlek i en burk

Kategorier Frukost, Smoothie0 kommentarer

Chiapudding + smoothiebowl = kärlek i en burk! Det bästa av två frukostar i en och samma! Att jag inte gjort det förut – såå gott! Snabbt att göra, gott att äta och bra frukost att ta med att äta om man inte hinner hemma på morgonen.

Jag brukar göra min chiapudding med en bit banan i, det ger en bättre struktur och bidrar med god smak. För chiafrön smakar ingenting – det är hur man smaksätter och tillbehören som gör det gott att njuta (chiafröna i sig bidrar med en massa gott, såsom omega3, fibrer och protein). Bananen kan såklart uteslutas, men då får man dra ner på mängden vätska är min erfarenhet, för jag gillar en lite tjockare konsistens. Smoothiebowlen går ju att variera i det oändliga, just banan och blåbär är en god kombo. Annars tänker jag mig att testa med pumpa och choklad i veckan, eller mango och spenat, jordgubb och citron, hallon och lakrtits…!
image

Chiapudding:
– 1 dl kokosmjölk
– 1 knapp dl vatten
– 1/3 eko banan
– 2 msk chiafrön
Stavmixa allt och låt stå kallt över nattenn

Smoothiebowl:
– 1 dl frysta blåbär
– ½ dl frysta mixade sommarbär
– ½ fryst banan
– 1 dl kvarg
– vaniljpulver
Stavmixa slätt, späd med vatten om det behövs. Ställ kallt.

Ta fram en burk, rör om chiapuddingen och häll i botten. Rör om smoothien och häll försiktigt över chiapuddingen så att det inte skiktar sig. Toppa med det du gillar, jag tog granatäpplekärnor, gojibär, hampafrön och cashewnötter. Slurpfilibaba! Mätt och nöjd, njutbart och såå gott!

Tips: spara på glasburkar med sylt, inlagd gurka, tacosås mm att ha till frukost eller som matlåda för soppa! 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.