Hoppa till innehåll

Hur äter jag?

Efter mitt inlägg om kosten med PT-online tänkte jag att det kan vara kul att visa och berätta om hur en typisk matdag ser ut för mig!

Vi gör en veckomatsedel varje söndag, planerar vad vi ska äta utifrån hur veckan ser ut och hur mycket tid man har till middagslagningen, jag veckohandlar på måndagkväll och stödhandlar på torsdagar inför helgen (slipper trängas en fredagseftermiddag med alla andra!), åker till Lidl (ligger vid Friskis) en gång i veckan för att bunkra upp med deras kvarg, frysta hallon och blåbär.

Jag äter 5-6 mål om dagen, frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmål! Det går ca 3 timmar mellan måltiderna, förutom mellan de tre första. Jag äter mig alltid mätt och hinner precis bli hingrig tills det är dags att äta, enligt min inbyggda matklocka ala Skalman 😉 Det gör att blodsockret håller sig stabilt och det är lättare att hålla sig till planen och inte okynnesäta onyttigheter! (kommer från mig som varit den största socker- och kolhydratälskaren, frossat i bröd, bullar, kakor och en del godis…! När man tittar tillbaka i min blogg är det en hel del recpet på bakver och bröd!)
Jag “faller också dit”, men det går snabbare att ta tillbaka kontrollen och inte låta reptilhjärnan och gommen bestämman vad jag ska äta. Idag äter jag för att orka träna – förut tränade jag för att äta…!

Barnen äter det vi äter, vi lagar alltså inte olika maträtter men jag väljer tex bort pastan och äter massor av sallad och grönsaker, vi äter alltid middag tillsammans. Jag dricker alltid vatten till maten och det blir väl 3-4 koppar kaffe under en dag. Tycker det är onödigt att ge kroppen extra kalorier genom vätska.

Frukost, vid 07, på helgerna 09:
varierar mellan dessa tre godingar, men har några andra favoriter som jag tar till då och då!
– kvarg/kokosmjölk/frusna hallon (som jag tinar i micron) kör detta med mixervispen till en slät “yogurt” toppar med bovetecrunch, mitt strössel och granatäpple + kokt ägg
– havregrynsgröt som kokas i mjölk med jordnötssmör, något av carob/maca/kakao/mesquite och ½ dl äggvita, toppas med keso, mitt strössel, skivad banan och kanel
– bananpannkakor/våfflor, toppas med keso, hallon, mitt strössel, kakaonibs, mullbär

frukostMellis, vid 10 och 14:
På förmiddagen äter jag ibland en bit frukt, äter lunch strax därpå.
På eftermiddagen äter jag nästan alltid keso/kvarg/kokos med hallon/blåbär som toppas med granatäpplen och kanel eller kardemumma. Ibland blir jag lite “vild” och toppar istället med persimon och kiwi – supergott!mellisLunch, vid 11:
Arbetar på förskola och har helt ok mat som serveras. Dock är det för lite protein för min del, så jag har sedan årskiftet alltid med egen mat.
– kycklingfilé med quinoa eller matvete som blandas med pesto eller ajvar, toppas med lite fetaost och serveras med avokado, sallad och grönsaker, keso + knäckebröd
– köttfärsbiffar med ratatouille, sallad och keso + knäckebröd
– tonfisk/kesoröra med grönsaker, avokado och kokt ägg + knäckebröd

lunchMiddag, vid 17:30:
Vi lagar nästan all mat från grunden, förutom chark då vi alltid väljer korv med hög kötthalt. Försöker köpa ekologiskt kött så långt det går och äter sällan eller aldrig griskött. Väljer helst kyckling, lax, vit fisk och nötkött.
– ungsbakad lax med pesto/fetaosttäcke, quinoa, ångkokad broccoli
– kycklingfärsbiffar med matvete, halloumi, sallad och grönsaker
– kalkon/kycklingfile med osttäcke, bulgur och sallad
– torskfile i ugn med rosépepparsås,kokt potatis, sallad
– ugnsbakad kycklingfilé med rostade rotfrukter, sås på fetaost och creme fraiche, sallad och grönsaker
– linssoppa, serveras med kokt ägg, keso- & avokadoröra på knäckebröd

middagKvällsmål, vid 21:
Äter alltid ett mål på kvällen, framförallt om jag tränat, men även på vilodagar. Ger kroppen protein att ladda med under natten. Om jag skulle träna på morgonen skulle det även bli lite mer kolhydrater.
– blackbeanbrownie med kvarg och hallon
– proteinsmoothie på banan, hallon, kvarg, jordnötssmör och mjölk (ibland även en skopa proteinpulver)
– proteinfluff
– banan/chokladglass
– chokladmousse på avokado och dadlar
– kopp te med finncrisp och jordnötssmör + frukt (om jag inte har tränat)

kvällsmål

Om du vill ha recepten för de olika frukostarna, maträtterna och kvällsmålen kan du söka här på bloggen 😉

Etiketter:

2 kommentarer till “Hur äter jag?”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.