Hoppa till innehåll

Mugcake (eller grötmuffins)

En stor favorit hemma till frukost är mugcake! Det går att variera smakmässigt, lägga till och dra ifrån ingredienser, det är bara att ge sig ut i köket och experimentera! Barnen älskar denna frukost och vi kallar den för grötmuffins – eftersom det ser ut som en muffins och är gjord på havregryn 🙂
image

Det går snabbt att göra, innehåller fina ingredienser för kroppen och håller en mätt länge! Jag toppar min med sås på sockerfri äppelmos vispad med turkisk yohurt, avslutar med en klick jordnötssmör och en dust kanel. Såsen på mugcaken gör stor skillnad – det kan bli torrt utan.

Jag gör nästan alltid min bas på 1/2 banan, men har även testat med pumpapuré, man behöver något mosigt som ger krämighet och bidrar med naturlig sötma! Ibland vill jag ha i extra protien och tar då en skopa av mitt sockerfria proteinpulver (just nu använder vi ett veganskt alternativ på ärtprotein från Pulsin).

Jag har testat olika smakkombinationer i mina mugcakes, tex pepparkakskrydda + lingon eller kardemumma + hallon. Jag brukar då smaksätta såsen med sylten. Choklad är också gott, såklart!

Mugcake:
– ½ eko banan
– 1 eko ägg
– 1 dl havregryn
– 1 msk kokosflingor
– 1 msk äppelmos
– en skvätt kokosmjölk
– 1 tsk bakpulver
Lägg alla ingredienser (ej bakpulver) i en hög mixerbunke. Mixa slätt och rör försiktigt ner bakpulvret. Häll upp i en kopp som du smort med kokosolja. Micra på högsta effekt i 2 min. Toppa med en såsen, en klick jordnötssmör och en dust kanel! N J U T!

1 kommentar till “Mugcake (eller grötmuffins)”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.