Protein på vegetarisk kost

Kategorier Kosthållning, Kostrådgivaren tipsar, Recept0 kommentarer

Hur man får i sig tillräckligt med protein på vegetarisk kost? Det är inga problem – alls! Protein finns i det mesta vi äter. Tex innehåller quinoa, bovete och hampafrön både mycket och fullvärdigt protein. Något av dessa livsmedel ser jag till att alltid få i mig under dagen.

Studier visar att äta vegetariskt, eller lägga till mer baljväxter, frukt, grönsaker och annat från växtriket och äta mindre kött har många hälsovinster. Tex minskar risken för att drabbas av flera olika sjukdomar, såsom högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer.

Rekommendationerna kring mängden protein per dag ligger på 1 gr per kilo kroppsvikt, alltså väger du 70 kg behöver du äta 70 gr protein under en dag.

Dessa livsmedel är goda källor till fullvärdigt protein:
Quinoa
Quinoa är en ört som vi använder både som tillbehör på middagstallriken eller gör gröt och smoothie av. Per 100 gr okokt quinoa innehåller 12-14 gr protein. Förutom att vara rik på protein innehåller den fibrer, magnesium och järn.
Kikärtor, linser, bönor + ris
Genom att kombinera olika proteinrika livsmedel ser man till att få det fullvärdigt. Olika sorters bönor och linser + ris är både gott och ger ett brett intag av vitaminer och mineraler. Det är dessutom ett billigt livsmedel som mättar bra och går att kombinera och variera i massor! Tex en daal, “biffar”, gryta, pajbolognese eller sallad!
Bovete
Bovete är en ört, glutenfritt och fullt av nyttigheter! Jag älskar bovete och använder helt bovete till att göra raw gröt, koka gröt, granola, chokladbollar, bröd, pannkakor mm! Det finns massor av gott som man kan göra, du kan läsa om hur man blötlägger och groddar sitt hela bovete i min boveteskola, eller klicka på bovete så kommer du till mina samlade recept.
Edamamebönor
Är för mig en ny bekantskap i köket, som vi använder i sallader. För att få den matigare och vackrare! Den gröna färgen, den lena smaken och dess innehåll. Denna superböna har högt proteininnehåll (för att vara en böna) med 11gr per 100gram bönor. De är också fiberrika och är rika på mineralen kalium och folat.
Hampafrön
Hampafrön är en fantstisk källa till fullvärdigt protein! De är energirika, och har hela 34gr protein per 100gr. Dessa superfrön är även en fin källa till bra fettsyror och har en bra balans mellan omega-3 och 6. Jag älskar dessa frön för dess smak och att de ger en crunch till min frukosttallrik, mellanmål eller bakverk! De är perfekta att rulla sina energibollar i tex.

protein på vegetarisk kost

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.